Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pingo
531 topp med A kamm, vad blir följden om jag byter VX kammen till A kamm.
A kammen ger bättre vrid vet jag..men på en 531 topp.???
av TioTusenKRBil
VX är en sugkam som hindrar turbon då den prioriterar suget i avgaserna, vilket inte behövs när där sitter en snurra och speciellt inte då den snurran vill pumpa in massa luft i motorn. V och A lämpar sig bättre, men har du en vx3 kan du får den omslipad till en utmärkt turbokam lite varsom. VX3 är som sagt bara en VX hybrid som är vriden tre grader.
Användarvisningsbild
av White
TioTusenKRBil skrev:VX är en sugkam som hindrar turbon då den prioriterar suget i avgaserna, vilket inte behövs när där sitter en snurra och speciellt inte då den snurran vill pumpa in massa luft i motorn. V och A lämpar sig bättre, men har du en vx3 kan du får den omslipad till en utmärkt turbokam lite varsom. VX3 är som sagt bara en VX hybrid som är vriden tre grader.
A och V är ju också avsedda för sugmotorer i så fall, även om Volvo senare använde A i B230ET. Men
jag förstår hur du menar! VX har ju avgas och insug "bakvänt" mot en turbokam.
av TioTusenKRBil
Jo precis. X avgas är rätt så värdelöst för turbo. Alla kammar annat än typ T är väl till för sugisar egentligen? Och det var väl bara för att T ska kicka tidigt och sedan hjälpas av turbon senare.

Kvittrande på tomgång brukar vara l&ou[…]

Plockade bort centerkonsolen på 850n, tror d[…]

Snygga fälgar till V90 Cross Country

Håller med Fjohan angående 21": h[…]

Gnisslande baklucka XC90 -21

Enbart från 0-läget, och bara på […]