Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
bem skrev:Jag minns när jag höll på med service på egna bilen men det var många år sen nu. Ibland kunde det rent av vara kul och nog var jag nöjd när en service var klar.
Joo, det känns bra i själen men knäna värker...... Ska vila någon dag innan Peugoten kommer och ska ha nya vinterdäck, sedan är det Subarun och 745-an. Och släpet förstås, men där är ju bara halva jobbet :-D :-D också ska det besiktigas :-( :-o
Användarvisningsbild
av lennarte
Subarun har partikelfilter så det är säkert Ok (direktinsprutning, bensinmotor), men garantin går inte ut förrän om 2 år så jag får vänta till dess (3 års gratis service). Volvon går att köra på vad som helst. Den sämsta (lägst klassade) olja som säljs idag har högre klassning än vad som fanns då (1988). Hyundain är direktinsprutst bensin (GDI) , men har inget partikelfilter.
Subaru rekommenderar ACEA A3 eller A5
Användarvisningsbild
av lennarte
Dags för service på denna Hyundai I40 igen. Den har nu rullat en bit över 10000 mil och jag funderar på tändstiften. Hur länge håller dessa moderna tändstift igentligen. Hittar inget i service historiken att dom skulle varit bytta. Frugans förra bil (VW Passat 1,8T) hade också iridium tändstift och dom byttes vid 10000 mil. Hittar inget i service eller instruktionsboken om detta.
Användarvisningsbild
av svergie2
lennarte skrev:Dags för service på denna Hyundai I40 igen. Den har nu rullat en bit över 10000 mil och jag funderar på tändstiften. Hur länge håller dessa moderna tändstift igentligen. Hittar inget i service historiken att dom skulle varit bytta. Frugans förra bil (VW Passat 1,8T) hade också iridium tändstift och dom byttes vid 10000 mil. Hittar inget i service eller instruktionsboken om detta.
6000 mil kör VAG nu för tiden, säkert Volvo också men jag kör diesel så tar inte gift på det. Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
Pratade med henne i går kväll, när hon köpte bilen var det lite strul. Det byttes tändspolar på garantin då den gick lite taskigt och då byttes stiften också, så dom har bara gått c:a 2000 mil. Har idag bytt olja, filter och kupe filtret. Har även felsökt AC anläggningen då den bara blåser varmt på förarsidan. Visade sig vara en ställmotor som gett upp. Får skaffa en, dom är inte så dyra. Men kan vara problem att komma åt att byta
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:Visade sig vara en ställmotor som gett upp.
Hittade på AliExpress. Original Hyundai från Korea för under 500 kr. Original i Sverige 1700 kr.... 🤑🤑
Ska i morgon se om jag kan titta närmare och se om jag kan hitta ett nummer på den innan jag beställer den.
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu är bilen här igen..... Ska byta till vinterdäck. Blev ingen bromsservice våras, men nu har jag köpt klossar till fram och bak och en flaska bromsvätska. Ska ut ock plocka ur gräsklippar batteriet och sätta det på laddning. Funkar bra till elhandbromsen. Bilen ska upp på bockar i morgon bitti
Köpte i våras ett bränslefilter, har någon av er bytt bränslefilter på Hyundai?? Det sitter i tanken ihop med bränsle pumpen. Hittade en video i våras om detta, det såg bökigt ut.. Mmmm ☹️🤐
Användarvisningsbild
av lennarte
Bytt bromsklossar runt om nu. Dom var inte så dåliga som jag trodde, men en kloss fram och en kloss bak hade "trögat" lite så dom var slitna snett. Det var just dom klossarna jag tittade på i våras. Oken fram fick motioneras ordentligt. Oken bak var nya c:a 2020, så det räckte att trycka ut dom en gång ock spraya Biltemas Silikon på spray.
Gjorde färdigt bromsarna på lördag och började plocka ur bak i bilen och har lossat på skruvarna till locket på tanken. Ledig dag idag (tipspromenad på förmiddagen) och fortsätter i morgon bitti och ska plocka ur bränslepumpen enheten och byta filtret. På måndag kommer hon och byter bil och lämnar sin Peugot 107 som ska ha på vinterdäck och bromsservice bak, låg precis över gränsen på det tillåtna vid besiktningen (ojämn bromsverkan) , men det var det enda felet så han släppte igenom den 😁😁

Har legat sjuk några dagar efter att vi vaccinerat oss i onsdags, tog alla 3 sprutorna på en gång. . Jobbade med bilen på torsdagen men blev dålig på eftermiddagen. C:a Kl 20:00 gick jag till sängs och gick inte upp igen förren 13:00 på fredag. Sov i princip 17 tim. i sträck......
Användarvisningsbild
av lennarte
Hyundain är färdig, hon hämtade den precis.
Det var ganska lätt att byta bränslefilter, men ganska mycket "skruvande". Fick tömma bak l bilen (combi) och montera bort den inre golvdelen. Så kommer man åt en lucka i golvet. Kom sedan på att man kommer åt lättare om jag fäller höger bak ryggstöd och står utanför bilen. Bort med luckan och kabeln till bränsle pumpen. Sitter ett stor "ring" i plåt (8 st skruvar) som håller pump/filter enheten. Lite strul att få ur (det är en Nivå givare också) , men fick ut den till sist. Filtret sitter omkring pumpen så man får plocka isär enheten för att få ut filtret. Lite "klurigt" men inget särskilt svårt. Man får bara se upp så man får med oringarna, nära jag missade en. Några bilder på "enheten. Pumpen är den mörka runda i mitten (nedre bilden) och själva filtret det runda vita till höger.
20241118_182234-COLLAGE.jpg
20241118_182234-COLLAGE.jpg (1.12 MiB) Visad 1984 gånger

Testa med autosol.. den bearbetar bort material r&[…]

230fk går snålt

Så då borde jag kolla lmm så den[…]

Ja det är väl ingen hemlighet att jag fa[…]

100 mil eftersom det ofta handlar om att åka[…]