Moderator: Moderatorer

Lagat punktering imorse då der var platt som en pankaka, på hemvägen fick jag ett konstigt skrapljud på motorvägen, svänger av till väggrenen och upptäcker att hasplasten under motorn har släppt i de främre 3 skruvarna..... :x
Hämtat ut servoolja inför byte av behållare och olja i helgen. Helgen tar även med sig ett byte av bakbromsarna, eftersom jag ändå köpte till alla 4 sist, men bara fram var panik med just då. Spännande att prova "svårare" saker själv (om än inbillat, med tanke på hur lätt det var att byta fram) :oops:
Jag använder batteriet till gräsklipparen, 12V 6Ah. Dela påkontakrstycketoch koppla på. Och skifta + och - beroende om kolven ska ut eller in. Jag tänkte mest på generationen innan elbromsen. Dom kan vara svåra att få in. Smörjer man ordentligt (silikonfett använder jag numera) så underlättar det. Dock kräver det ett special verktyg för att skruva in kolven
Putsat upp den in och utvändigt inför hösten samt lagt in gummimattorna :-)
.
IMG_2877.jpg
IMG_2877.jpg (2.49 MiB) Visad 19390 gånger
Igår, bytt bakbromsarna (och nästan runddragit en skruv, och upptäckt trasig damask på ena oket..).

Idag, bytt servoolja. Så nu luktar det inte bränd hydraulolja längre, och dessutom grön istället för brun 🤪
Bytt kamrem+vattenpump och multirem.
Vattenpumpen hade ett litet glapp, tur man inte snålade.
Tvättat min XC60 invändigt och utvändigt inför återlämnande på torsdag. 3 år har gått fort. Gillar bilen mycket även om den har klara brister. Jag tycker fortfarande att den är väldigt snygg. Den är lagom stor, tyst, bekväm och med ett chassi(SPA) som är extremt bra. Mjuk och fin men klarar kurvor och hastiga rattrörelser extremt bra.

Nackdelarna är bensinförbrukningen i stadstrafik, vilket för mig är 80 %, motor och växellådsstyrning samt Sensus navigation. Hur som helst kommer jag sakna min Volvo men bytet sker mot en Tesla model Y så saknaden kommer inte vara massiv.
  • 1
  • 1805
  • 1806
  • 1807
  • 1808
  • 1809
  • 1912

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]

Volvo VIDA till Android?

Hej Är det någon som har VIDA på […]

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]