NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bernersjo
Hej!

Motorlampan lyser, ibland (sällan) går bilen in i limpmode. Brukar gå som vanligt efter en omstart eller två. Har kollat felkoderna med min kina-Vida, den säger ECM-1000 (atmospheric pressure sensor signal faulty) och ECM-1600 (boost pressure sensor signal faulty).

1000 är permanent och 1600 kommer ibland, misstänker att den kanske är ett följdfel och att det är Atmospheric-sensorn man behöver byta.

Var inne på felsökning på Bilia, som felsökte och gav ett kostnadsförslag på byte. Men dom sa också att dom inte kunde veta med säkerhet att det skulle lösa problemet, eventuellt behöver hela ECM-styrenheten bytas ut.

Jag tänker att med Vida så måste man väl idag med säkerhet kunna se vad som är fel och inte och inte byta något på ren chansning för flera tusen?
Googlat lite, såg på denna sida, https://www.justanswer.com/uk-car/98gex ... -1000.html, att man kan mäta upp trycket och att det ska ligga runt 1 bar. Det skulle vara en timmes jobb, så antar att man inte river ner och mäter på plats utan något man kan se i Vida? Någon som vet hur man tar fram detta värde? Fick inga såna siffror efter Bilias felsökning..

To check those, you would need to connect a scan tool (diagnostics computer) and read the values with ignition on, at both sensors.
The values should be the same. This should cost around 1 hour of labor.
If one of the sensors is sending a wrong pressure signal (which should be around 1 bar), then the sensor requires replacement.

Bilen i fråga, V50 D5 -08.
Senast redigerad av 1 bernersjo, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bernersjo
Ifall nån googlar på felkoderna och hamnar här så kan jag meddela att jag klurade aldrig ut hur man mätte upp dessa. Efter felsökning fick jag svar att byta givare och/eller hela ECM-styrenheten. Eftersom givaren var billigare (strax under tusingen på Skruvat för en Bosch) så fick jag börja med den, och det löste biffen!
Det var den givaren jag bytte och det löste problemet på bilen jag hade då :)
Menar du ifall felkoderna försvann av sig själv efter bytet? Det minns jag inte, skulle dock tro att jag släckte dom efter bytet då jag har vida/dice liggandes, sen kom dom inte tillbaka

Då är där en gul klen kabel mellan[…]

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du […]

Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]