Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

965 från 96, den laddar dåligt vilket gör att den går långsamt på startmotorn, har sett över alla anslutningar jag hittat, spänningen ligger på 13,3 till 13,6 utan förbrukare, bromsar man blir det ner till 13 volt, har provat med startkabel från batteriet till en chassiskruv, ingen skillnad. problemet är att generatorn inte orkar hålla spänningen när man lägger på last, någon som stött på problemet? :???:
av aw73
har du funderat på att byta laddningsregulatorn?
Användarvisningsbild
av Lilja
Säker på att problemet ligger i generatorn och inte bara batteriet som är kass?
Användarvisningsbild
av NickeGubben
Kolla späningen mellan generatorjord och generatorns plus.
OBS inte chassi eller motorjord utan generatorns chassi för ev. glapp i jordledning.
kall vara minst 14-Volt så länge generatorn orkar. 20- 50A
av Addekarlsson
Låter lite som sliten regulator tycker jag. Eller sliten collector i generatorn.
Enligt obekräftade rykten, så kostar en regulator ca 1500 kr till generatorerna på 960 MKII, alltså nyare 960.

Men gör som tidigare sagt, kolla spänning i generatorn, samt testa gärna med ett annat batteri. Kasst batteri kan orsaka mer än ett problem.

Mvh/ Adde (som har en generator till salu i annonsavdelningen :wink: )
av lennart lundberg
Hej!

Gör en koll av batteriet.
Mäta batterisyrans täthet. Värdena för resp. fulladdat, halvladdat och urladdat batteri skall vid 20 C grader 1,28, 1,22 och 1,16. (Vid t.ex. +5 grader skall värdena vara 1% högre.)
Det finns ett bekvämare sätt att mäta och det är med en digital voltmätare. Vid obelastat 12 volts batteri, skall spänningen vara resp. fulladdat 12,7, halvladdat 12,4 och urladdat 12,1 Volt. Såväl vid syra- som spänningsmätning skall batteriet ha fått ”vila sig” först, ett par timmar.
Laddningen ska var mellen 14,2 och 14,4 volt över batteriet vid ca 1200-1500 varv på motorn.
Du kan även se om batteriet har varit med ett tag. Lyft på påfyllningslocken och titta om de är svarta på undersidan. Är det så, har det några år på nacken.

Lennart 960
Användarvisningsbild
av moumtaz
Tack för alla tips, skall ge mig ut i mörkret & checka lite mer.
Vi höres//Ulf 8)
Användarvisningsbild
av moumtaz
Det blev 13,8 V mellan generatorchassi & kabeln ut(12V) , så jag antar att service är av nöden tvungen. Den tjuvstannar för mig ibland också, inte ofta dock ,båda dessa fenomen har dykt upp nu på höstkanten.
Användarvisningsbild
av moumtaz
Hej igen, vad innebaer det att lampan vid AC knappen blinkar.
Användarvisningsbild
av moumtaz
Bytte batteri, så nu går bilen men med motorstörningar, dvs det är som om tändningen försvinner ca 0,5 sec, sen kommer den igång igen. På tomgång kan den stanna. detta kommer intermittent, OBD:n gav inga felkoder. Några ideer??
emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]

Fönsterhiss ur funktion

Kolla kablarna först mellan dörren och k[…]

Elbilsförsäljningen i USA 2026 kollapsar[…]

Den här videon hjälpte mig: https://you[…]