Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Haveriutredare brukar titta om brottytorna är rostiga, isåfall visar det att det funnit en spricka en längre tid :-)
Ja, detta känns inte alls bra. Tur att de brustit när bilen stått parkerad. Tänk om det skulle ha skett på E18 i full fart.

Antingen så är bägge framfjädrarna riktiga måndagsexemplar, eller så är det någon som har av dem.
Grannen tyckte jag skulle kolla ifall något annat var stulet. Ifall det är något som man kommer åt ifall man tar av fjädern.

Jag tycker brottytan ser ganska blank ut. Spetsen ligger på däcket så det är risk att däcket blir skadat ifall man kör.
IMG_8479.jpeg
IMG_8479.jpeg (2.39 MiB) Visad 1114 gånger
IMG_8483.jpeg
IMG_8483.jpeg (2.67 MiB) Visad 1114 gånger
Mina har inte gått av efter 24 år och 62000 mil. :-)
Fjäderstål åldras inte av kalendertid, möjligen av utmattning och korrosion. Eller kanske mest troligt, någon form av defekt redan från tillverkningen..
Efter att jag googlat på brustna framfjädrar och Volvo så får jag intrycket att det är ganska vanligt att de brister. Det verkar vara flera -07 och -08 där de brustit redan vid 4-5000 mil.

Men nu undrar man över bakfjädrarna. Och om det överhuvudtaget är säkert att köra fort med en Volvo… Tänk om om någon fjäder brister och man förlorar kontrollen över bilen. :-( De nya fjädrarna kanske har tillverkats av samma leverantör.
Dom har ju alltid bilens tyngd på sig så tror åren har betydelse. Vet inte varför v70 runt dom åren är extra drabbade men är ju ganska tung i fronten så kanske fjädern va underdemisionerad från fabrik? Har bytt på några fram men aldrig bak så där håller dom nog.
Volvo hade väldigt bråttom att fasa ut P80 och börja bygga V70n helt enkelt för att den gamla plattformen var alldeles för dyr att bygga.
Så helt klart så bytte man till billigare komponenter överallt där det var möjligt :-/
Kan man ha dumpat Lesjöfors till förmån för något kinesiskt fabrikat?

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]