Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ugh
#1555495
Jag blir inte klok på denna fina skit bil.. Problem efter problem. Köpte min fina v70 i maj, till att börja med så misständer cylinder två lite då och då, pga låg kompression men eftersom att bilen ''går som den ska'' ville verkstaden inte göra något åt detta.

Men till mitt nuvarande, lite jobbigare problem.. För lite mer än en vecka sedan började ett nytt mysteriskt ljud dyka upp, typ som ett pysande, gissninen är något lager som håller på att ge upp. Efter någon dag eller så börjar abs och antisladd lampan tändas med jämna mellanrum men slocknar efter omstart.
Idag känner jag att bilen går lite konstigt, då jag stannar av hör jag ett nytt mer knackande ljud. Låter även värre då man gasar.. Ingen motorlampa eller andra felkoder syns.
Är så less denna bil men älskar den samtidigt.. Finns inte tider för felsökning förns om ett par veckor och då jag pendlar 3 mil om dagen till jobb ville jag bara se ifall någon har en idé på vad problem kan vara och ifall de går att köra den ett tag till. Jag försöker bifoga videos, dom är inte alls rättvist filmade men hoppas ni får en uppfattning ändå.

Detta är då första mystiska ljudet dök upp.
https://youtube.com/shorts/22iYrJ3wQHk

Detta var då idag.
https://youtube.com/shorts/f6Xmy8Fg-gY
av panth0n
#1555507
Utifrån filmerna så har alla mina vitblocks bensinare jag ägt låtit likadant. Kanske är att kameran inte får med allt men jag hör då inget avvikande :-)
ABS+antispinn skulle kunna vara lite vad som helst relaterat till abspump, givare eller kransar.
Misständning på cylinder låter mindre roligt. Hur låg kompression var det?
Kan vara blockpackning eller kolvringar eller vad som helst tråkigt.. Men hur går bilen som den ska om den misständer?
Att den går dåligt pga misständning och således knackar är ju inte omöjligt.

Varifrån för "region" pyser det och hur menar du?
Varifrån knackar det?
Tillräckligt med olja i motorn? Vad för olja i nu?
Hur ser det ut med oljebyten genom bilens liv?
Användarvisningsbild
av Ugh
#1555511
Förstod nästan att de knappt hördes i videon...
Joo ABS:n är jag inte so nojjig över, även läst mig fram till att de kan vara pga mitt batteri som blivit väldigt dåligt..
Jadu, jag önskar att jag själv visste, fick bara hem ett papper där de stod "lite längre kompprov på cylinder två" väldigt dålig firma..
Det "pyser" precis där jag filmat i första videon är inte jätte duktig på motorer och alla dess komponenter😅
Firman sa att den går som den ska för att motorlampan inte lyste då jag var där typ.. Konstogt nog misständer den knappt längre, var ett betydligt större problem under början på sommaren.
Tillräckligt med olja ja, vad för olja vet jag ej, var nybytt då jag köpte den. Jag vet även att jag måste byta olja då det pga misständningarna blivit lite soppablandad olja, men har avvaktat tills jag kommit fram till en lösning.. Den är servad som den ska under alla år :)
Jag är ganska säker på att "pysandet och knackande" inte är samma problem iallafall.

Ber om ursäkt ifall inget jag skriver verkar logiskt eller sammanhängande, brist på sömn och kunskap skyller jag det på :D
S90 T5 däck/bromsskivor

Idag en V90CC, körd sedan ny feb. 2017, och[…]

Uppgradera bakbromsar.

Jag gjorde det på förra v60 t5 -15. Sk[…]

Hej Man läser en massa om allt strul med VEA-[…]

Ser ut som om jag behöver köpa ny AC-sla[…]