Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lillolle
Några gånger och även idag när jag startar och ska åka till jobbet. Så stannar liksom kopplingspedalen kvar mot golvet och man måste ha in foten under o få upp den i läge. 150 mil sen kopplingsbyte volvo. Tacksam för tips.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Läckage antingen i huvudcylinder, slavcylinder eller på vägen däremellan :-/ Reklamera hos Volvo!
Någonstans lär det bli blött av läckande bromsvätska, droppar det från dräneringshålet mitt under sprängkåpan är det förmodligen slavcylindern.
De äldre bilarna har ett vinklat skarvrör med snabbkopplingar i båda ändar precis där röret från slavcylindern kommer ut ur sprängkåpan, dessa snabbkopplingar läcker (sällan dock) på min..
Har bytt röret men inte o-ringarna. Byte är på gång :-)
av Lillolle
Tack för svaret. Var i kontakt med Volvo idag och dom skulle beställa grejer. Så långt verkar det lugnt , bara att hoppas att det går på garantin. Men jag fick ett väldigt luddigt "svar" när jag frågade om jag kunde åka i bilen. Dom skulle återkoppla igen på måndag. Så nu står man här o utan bil. Och eftersom jag inte fick ett klart svar kring frågan om att nyttja bilen så frågar jag här. Vågar jag??????
Användarvisningsbild
av Erik Å
Om det blir för låg nivå i bromsvätskebehållaren (kopplingen har ett avskilt eget hörn inne i behållaren och detta har ingen varning för låg nivå) så kommer du inte längre att kunna fiska upp pedalen. Klart knixigt att köra ute i trafiken om man inte kan frikoppla eller växla. Been there :-/
Jag har åkt ett tag med en flaska bromsvätska i reserv i bilen plus hållit mig borta från större vägar under rusningstrafik.. bara utifall.. :-D Ta det inte som ett löfte bara
Vet ärligt talat inte om man skulle lyckas avlufta kopplingen om den skulle gå torr på vätska ute på landsvägen..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av Lillolle
Tack för bra svar. Låter den stå så får vi se vad Volvo Sandviken kommer med för förslag på måndag. Dumt o chansa.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Berätta hur det går :-)
av Lillolle
Volvon är lämna på Bilbolaget Sandviken idag för byte av "huvudcylinder" på torsdag. Det jag inte kan förstå är att detta inte upptäcktes vid kopplingsbytet för 6 veckor sedan. För mig som bilägare så är det bara en massa mer krångel och frustration över trasig bil. Så jag berättar mer på torsdag efter att jag hämtat. Nästa spännande grej är väl vad kostnaden blir denna gång eller om det får ses som slarv av dom o gå på garanti.

@Micce1980, stämmer väl troligtvis. Vi &[…]

Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]

Hej, Inom 2 veckor så har 3 av 4 centrall&ar[…]