Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ZareXis
Hej
Jag har en v70 06a manuel med 140hk och bekymret är att det är ett surrande/skrapande ljud när bilen står i neutral på tomgång och under körning.

Ljudet tystnar helt när jag trycker ner kopplingen vid stillastående och vid rullning.

Tycker även att bilen är svårkörd när man ska åka iväg från stillastående men bara ibland.

Har bytt olja i växellådan.

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av Erik Å
Inte helt omöjligt att urtrampningslagret går på sista versen..
Det går faktiskt att smörja med lite ful-tricks :-)
av vjohnj
ZareXis skrev:Tycker även att bilen är svårkörd när man ska åka iväg från stillastående men bara ibland.
Vad menar du med detta? Svårt att få i växel, slirar?
Användarvisningsbild
av Erik Å
När mitt urtrampningslager skar ihop så var det ibland svårt att få i växel från stillastående, ibland omöjligt att frikoppla när man redan fått upp farten och skulle växla.
Kan inte riktigt förstå varför men så var det! :-) Kopplingen borde ju rimligen frikoppla precis som vanligt även med "glidlager" mellan slavcylinder och solfjäder :-/
av ZareXis
vjohnj skrev: tis 19 sep 2023, 17:07
ZareXis skrev:Tycker även att bilen är svårkörd när man ska åka iväg från stillastående men bara ibland.
Vad menar du med detta? Svårt att få i växel, slirar?
Att få i växel är sällan ett problem. Men när jag har 1ans växel i och ska åka iväg så är det som att det tar någon sekund innan bilen drar iväg.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Slavcylinder som kärvar? (den är ihopbyggd med lagret)
av ZareXis
Erik Å skrev:Slavcylinder som kärvar? (den är ihopbyggd med lagret)

Okej, blir det något ljud när man trampar ner kopplingen då eller? För jag hör inget oljud då iallafall

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]