Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RonRon
Lite uppdatering!
Jag har inte fått knackandet fixat än, dessvärre!
Det blev ingen skillnad då jag tankade dyrare diesel.
Jag upplever att ljudet blir klart tydligare när det är varm ute. Men att ljudet finns där även när motorn är kall numera.

Antar att lösningen kan vara att byta packning för spridarna men det är svårt att veta säkert.
Volvo ser inga felkoder och då verkar det vara svårt att komma vidare.

Kan man se om packningen är otät bara genom att lyfta på motor kåpan och titta runt spridarna? Eller måste man riva isär?
av emtor
Vad menas med packning?
Kopparbrickan mellan spridare och motor (i botten på brunnen)?
I så fall måste man ta ut spridarna för att kolla brickorna.
av emtor
Johan8004 skrev: Det jag har gjort är bytt ventilkåpspackning självklart tagit ur spridarna för annars går det ju inte att få loss ventilkåpan,
Jo tack, det upptäckte jag också när jag bytte virvelspjället. Trodde att det skulle vara ett enkelt jobb att lossna plastkåpan, men det blev ett jävla liv med fem tjuriga spridare.
av v70norge
Hei! , er en tråd på Motor-talk.de om knackande diesel. Søk på "V70 D3 lautes nageln bei Teillast?!?" i google. Oversettes til svensk med google translate. Mange som har samme problem.
For min del ble knacket betydelig mindre med shell v-power diesel (finnes vel ikke i sverige?)
av RonRon
emtor skrev: sön 17 sep 2023, 11:19 Vad menas med packning?
Kopparbrickan mellan spridare och motor (i botten på brunnen)?
I så fall måste man ta ut spridarna för att kolla brickorna.
Hej! ..Menade kopparbricka! Det jag undrar är om man kan se om det är blött eller någon form av läckage utan att ta ut spridarna? Volvo verkar inte kunna hjälpa till med min bil iallafall eftersom det inte visas felkoder. Men dom hör knackandet klart och tydligt.
av RonRon
v70norge skrev: sön 17 sep 2023, 19:53 Hei! , er en tråd på Motor-talk.de om knackande diesel. Søk på "V70 D3 lautes nageln bei Teillast?!?" i google. Oversettes til svensk med google translate. Mange som har samme problem.
For min del ble knacket betydelig mindre med shell v-power diesel (finnes vel ikke i sverige?)
Hej! Tack för tips! Har läst inläggen, även där vittnas det om att Volvo endast kan gå vidare om det finns felkoder. Dom konstaterar också att problemen börjar vid =>18grader utomhus men jag tycker nog att det sker tidigare.
Det stämmer, vi har inte V-power men det finnas liknande på cirkle-k som jag testat utan att det blev bättre.
av emtor
RonRon skrev:
Hej! ..Menade kopparbricka! Det jag undrar är om man kan se om det är blött eller någon form av läckage utan att ta ut spridarna? Volvo verkar inte kunna hjälpa till med min bil iallafall eftersom det inte visas felkoder. Men dom hör knackandet klart och tydligt.
Man kan sällan basera sig på felkoder. God gammaldags felsökning är vad som gäller, men det verkar vara en konst mekaniker har glömt bort.
Dom utgår från en felkod och byter alla delar som kunde vara orsaken. Bra för dom,-inte för dig.
Om det blir blött runt spridarna så borde det läcka bra mycket. Brunnen som spridaren sitter monterat i är ju riktig djup, men du kan kolla efter svart goja som har avlagrats över längre tid.
Fyll en sprayflaska med vatten och diskmedel och spraya runt spridarna medan motorn går. Om det läcker borde man se bubblor.
Om du nu blir tvungen att ta ut spridarna så blir det så här: Om en kopparbricka är 100% tät så borde det inte finnas avlagringar på den sidan som låg an mot spridaren.
Den här kanalen förklarar hur man lossnar tjuriga spridare:
https://www.youtube.com/watch?v=NL8JI10Du18
Du behöver nya spridarklammer, brickor och bultar.
Bottnen i brunnarna måste vara rena, en rund liten stålborste på en lång pinne blir bra, eller sandpapper i ändan på ett runt skaft.
När du knackar loss spridarna så knacka inte för hårt eller för länge i moturs riktning. Då skruvas spridaren isär om du har otur.
Användarvisningsbild
av fjohan82
RonRon skrev: sön 17 sep 2023, 22:10
v70norge skrev: sön 17 sep 2023, 19:53 Hei! , er en tråd på Motor-talk.de om knackande diesel. Søk på "V70 D3 lautes nageln bei Teillast?!?" i google. Oversettes til svensk med google translate. Mange som har samme problem.
Hej! Tack för tips! Har läst inläggen, även där vittnas det om att Volvo endast kan gå vidare om det finns felkoder. Dom konstaterar också att problemen börjar vid =>18grader utomhus men jag tycker nog att det sker tidigare.
Det stämmer, vi har inte V-power men det finnas liknande på cirkle-k som jag testat utan att det blev bättre.
Den på Circle-k innehåller väl en viss andel RME?
Jag har testat den och även GoEasy Diesel Extra (B0) på OKQ8.
På den senare tycker jag min bil går lite renare/lättare i maskinen, men det är svårt att säga om det är fakta eller inbillning.

Nu lanserar vi OKQ8 GoEasy Diesel Extra på utvalda stationer.
GoEasy Diesel Extra (B0) innehåller 20% förnybar syntetisk diesel av typen HVO men är utan inblandning av RME (rapsmetyl-ester).
av v70norge
Ja, samme lyd som du har. For min del ble det bedre med Shell V-power diesel.
Les også tråden på Motor-talk.de "V70 D3 lautes nageln bei Teillast?!?" (oversett til svensk med google translate).
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Någon som vet var man kan köpa denna ol[…]

På min yttrade sig felet precis så att[…]

Kväveoxider är inga "partiklar"[…]

Har just dessa hybrider annan AC än andra v60[…]