Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo528
Har en -16 d4 xc70 6växlad. Tänkte byta olja i den med snart 18000mil och aldrig bytt. Har sett lite olika klipp men dom verkar göra lite olika.
Vilken olja ska man köpa?
Är det någon som har nån bra länk eller utdrag från vida? Måste man köpa original slang med koppling eller går det trycka på en vanlig genomskinlig slang på kylaren utan koppling och isf vilken diameter 😀
av Wahlin1
Jag köpte en XC70 -16 d4 polestar 6-växlad aut i somras med ca 20000mil, alltid servad på Volvo. Men så klart aldrig spolad växellåda. Det första jag gjorde var att spola lådan. Jag använde samma metod som på de nyare 8-växlade lådorna. dvs töm, fyll på ca 4 liter, starta bilen, kör på växlarna i några sekunder med bromspedalen nertryckt. Töm lådan, fyll med nya olja osv osv. Köpte 20 liters dunk på swedol artnr 4480647. Vid sista fyllningen så ska oljan vara 50grader för att sätta rätt nivå när man tar bort nivåpluggen. Sen använde jag en biltema felkodsläsare anpassad för Volvo för att nolla lådan (Artnr. 15-1376).
Följde Stefan Bergmans eminenta videos på youtube när han spolar den 6-växlade och den 8-växlade autlådorna.

Rätt eller fel. Men tänkte hur stor skillnad kan det vara med fill and drain mot att hålla på att mecka med slangen som kostar x antal tusen på Volvo. Oljan var röd och fin sen när jag var klar. Och bilen växlar som den ska. :-)
av skarj
Om du vill göra någonting men minimera kostnaden: köpa Volvos egna olja samt bricka till nivåröret hos din Volvohandlare, mät den mängd olja du får ut, fyll på med samma mängd. Snabbt och enkelt och du har bytt ut halva mängden olja med minimal kostnad (ca 1000 kr), lådan har bra mycket färskare olja att jobba med.

Sedan kan du repetera detta hur många ggr du vill, men redan efter 1 gång så är det betydligt renare olja i lådan.

Vill du satsa mer, skölj, skaffa allt spm behövs, men ovanstående är mycket bättre än att inte göra något och antagligen inget dumt val om man ser det rent ekonomiskt.
av Volvo528
Jag tänkte nog göra en sköljning, vet du om man måste köpa org slang till kylaren eller går de få dit en vablig slang med klammer ?
av William85
Jag använde "labslang" 14mm från Jula. Den satt kvar utan klämma. Nästan för bra då den var svår att dra bort, styr bara på den litegrann. (Är ju inget tryck och knappt nåt flöde så det är inte så dramatiskt)

Försök hitta VIDA-beskrivningen för sköljningen och nivåkontrollen, tyckte själv den var mest pedagogisk och kortfattad att ha tillhands vid själva oljebytet istället för telefonen och nåt långt youtubeklipp. (även om de är bra att kolla på i förväg)

Proceduren är rätt enkel då det inte är särskilt noga med volymerna under själva sköljningen (överflödet släpps av vid nivåkontrollen) "Svårast" var att förstå snabbkopplingen på oljekylaren, har för mig sättet är att trycka den bestämt _mot_ kylaren medan "hullingarna" trycks in - då ska den glida av.
av Volvo528
Jag hittar tyvärr ingen riktig instruktion till 2016års modell, utan bara youtubefilmer och där verkar instruktionen skilja sej åt en del. Kan inte häller hitta vilken (piratolja) inte volvos egna man kan använda. Fick tips om atf4400 ?
av LaP66
Nedan alternativ till Volvos olja AW-1 / JWS3324

* Fuchs Titan ATF 6400 på 20 liter är en prisvärd och bra olja väldigt lik Asin original i specifikationer.

* Motul ATF VI som också finns på 20 liter.

* Mobil ATF Multi-Vehicle.

OK AUTO JK är nog för de äldre lådorna med JWS3309 olja…

Jag kör själv Fuchs Titan ATF 6400 i min XC70 D4 AWD - 2016
av LaP66
Titan ATF 4400 är för de äldre lådorna som hade JWS 3309 (Dexron III)dvs samma som OK/Q8 Auto JK

Din låda (2011 - ) ska ha AW1 eller JWS 3324 (Dexron VI)

Vet inte hur mycket det gör men jämför viskositet vid 40 grader och 100 grader.

Kör Fuchs oljeväljare på ditt Reg.nr
Senast redigerad av 2 LaP66, redigerad totalt 0 gång.

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]

VoC kan vara den sämsta tjänst jag betal[…]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad SAA[…]