Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MatsK75
#1554575
Hej, jag har byggt en Super Seven med en 850 GLT motor från 1994 (B5254S) motor använder orginal insprutningsbox (en för bränsle och en för tändning) men AC och styrservo är borttaget.
2023-06-25.jpg
2023-06-25.jpg (2.16 MiB) Visad 7491 gånger
Motorn går kanon, startar lätt och har bra tomgång kall som varm, går ryckfritt etc. men den har ett fel som jag inte lyckats fixa på egen hand. Efter en fullgasacceleration upp över 5000 rpm så hänger sig tomgången på ca 1400-1500 rpm, accelererar jag hårt men håller mig under 4000 rpm så är tomgången normal. Det enda sättet att få tomgången att gå ner igen som jag hittat är att stänga av motorn och starta den igen, då ligger tomgången direkt på 800 rpm som den ska. Detta får mig att tro att det är nåt elektriskt fel.

Följande har kollats:
Gasspjället stänger helt.
Tomgångsventilen rengjord
Motorn är servad (kamrem, vattenpump, tändstift, tändkablar, fördelare, rotor, lambdasond, termostat och TPS är nytt)
Jag har letat vacumläck med rökgenerator och fixat det jag hittat.
Tempsensorn i termostathuset har jag bara kontrollmätt vid 18-20° och då låg den på 2800 ohm

Förhoppningsvis är det någon här som är smartare än mig och kanske har sett detta problem förut.

Användarvisningsbild
av Daniel78
#1554696
Respekt! Bra jobbat! Vet ej om detta hjälper dig. Men vissa tomgångsmotorer har en slags nöddrift/nödläge vid spänningsavbrott. Då går tomgången på ungefär 1200rpm.

Boschnr. ….. 576 har inte den här funktionen. När man kopplar ur tomgångsmotors kontakt då dör motorn.

Boschnr. ….516 har den här funktionen. Vid urkopplad kontakt går motorn mit ungefär 1200rpm.

Du kan se spåret längst ner i kolven på den sista bilden.
8EBC5AA5-38DE-40FA-9689-C80D24497B45.png
8EBC5AA5-38DE-40FA-9689-C80D24497B45.png (90.77 KiB) Visad 7476 gånger
A804A726-4815-41AE-9FF5-CDC319062859.png
Bosch ….576
A804A726-4815-41AE-9FF5-CDC319062859.png (98.1 KiB) Visad 7476 gånger
E8297B37-259A-460F-9416-509BE24B4E17.png
Bosch …..516
E8297B37-259A-460F-9416-509BE24B4E17.png (93.04 KiB) Visad 7476 gånger
Mvh Danne

Edit—// Sitter blinkboxen kvar? Finns felkoder?
av MatsK75
#1554781
Hej och tack för svar.
Tomgångsmotorn som sitter på min motor har nr 0280 140 542. Drar jag ur kontakten till den så går motorn helt riktigt upp i varv till 1100-1200 varv men är lite ostabil.
När felet inträffar så ligger varvet lite högre, 1400-1500 varv och är ganska stabilt. Blinkboxen sitter kvar och fungerar, detta felet ger dock inga felkoder.
av MatsK75
#1555099
Idag så provocerade jag fram felet och kopplade sedan isär inloppsslangen till tomggångsmotorn och höll för den med tummen då dog motorn ganska omgående så jag tror det är nåt elektriskt som gör att motorn får högre tomgång. Kan det vara tomgångsökningen när ac kompressorn är igång som skapar detta, Min bil har ju varken AC eller styrservo att driva så den går säkert lite lättare än vad styrboxen tror men varför det bara händer när man varit över 5000 varv är oklart.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1555126
Kolla i elschemat för motorn, det ska vara en ingång som tar signal från AC-kompressorn. Om du jordar den kabeln så bör den aldrig tro att AC:n är aktiverad
av MatsK75
#1555153
Ja jag får leta reda på den sladden och prova det.
ELSCHEMA.JPG
ELSCHEMA.JPG (509.18 KiB) Visad 7319 gånger
Det borde väl vara pinne 25 på antingen bränsle eller tändningsboxen, (gulmarkerad linje)

7/53 är AC Pressostaten och 8/3 är AC kopplingens solenoid.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1555155
Ja precis
av MatsK75
#1555236
Idag skalades kabelstammen upp igen och den grå kabeln letades upp och jordades, tyvärr gjorde det ingen skillnad.
Nu har jag slut på idéer och vet inte vad jag ska hitta på riktigt.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1555239
Går temperatursensorn ner i resistans när motorn är driftsvarm? Den ska väl ligga runt 200 ohm tror jag
Om motorstyrningen får för sig att motorn är kall så höjer den tomgångsvarvet, ska vara så :-)
Har ingen aning om varvtalet spelar in, jag brukar inte varva kall motor till 5000 rpm :-D
Hade varit intressant att veta vilken spänning motorstyrningen skickar ut till "tempmätaren"..

Kylvattentempsensor S/V70: (borde väl vara ungefär samma på 850?)
-20C: 16,000 Ohms
0C: 7,300 Ohms
20C: 2,600 Ohms
40C: 640 (interpolated)
80C: 300 Ohms
90C (Operating Temp): 200 Ohms
100C: 150 Ohms
110C: 120 (interpolated/guess)

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]