Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
Hej allesammans!

Har ett ganska störande problem på vår XC70. Ibland får man brottas med ratten, den vill svänga höger och vänster men ibland går den rakt också. Tror att det uppkommer mest vid bombering utav vägen lite spårigt osv.

Imorse satt jag och tänkte på om det kunde vara den elektriska styrservon som måste kalibreras eller något? Annars är tanken att boka tid för hjulinställning.

Finns det något problem med styrservon på dessa?
Användarvisningsbild
av apersson850
En del bilar blir vingliga av dåliga främre bussningar på bakre bärarmarna. De rostar dessutom sönder titt och tätt.
Styrservon är mest hydrauliska.
Användarvisningsbild
av andreasw
apersson850 skrev: ons 13 sep 2023, 14:59 En del bilar blir vingliga av dåliga främre bussningar på bakre bärarmarna. De rostar dessutom sönder titt och tätt.
Styrservon är mest hydrauliska.
Ja nu när du nämner det är den hyffsat vinglig. Men den gör inte det knorrande ljudet som brukar bli. Men kan den bli såhär "spårig" pga hjulinställningen?`Jag tänker mig att TOE out kan vara på tok för hög.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Om ratten drar åt endera hållet efter att man har svängt och gått tillbaka till mittläget kan det bero på att fjäderbenslagren kärvar. Men de borde ju inte vara slut på en såpass ny bil..
Användarvisningsbild
av TommyP86
Dom är ganska kinkiga på däck efter min erfarenhet, många blir väldigt spåriga när det börjar bli slitet.
Hjulinställning gör förstås mkt det också, var det dessutom länge sedan så står det nästan alltid fel eftersom bussningar osv åldras.
740 som krånglar

231 så är det något fel på […]

Åtdragning vattenpump B230E

Enligt Haynes ska vattenpumpens skruvar dras med 2[…]

Automatlådan fast i "P"

På med tändning, av med fläkten, l[…]

TjugoFJan Bakbok fixar biffen? Skickat fr&arin[…]