Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SubMarine
O2S2 i din film ovan bör vara just från den bakre sensorn. Katalysatordiagnostiken kan man koda bort när man ändrar i motormjukvaran vid trimning så det är inte säkert att den felkoden ens kan sättas för dig. Svårt att veta när det handlar om modifierade styrenheter.
av Ninjakutch
@SubMarine, ja okej! men om den kan vara bort kodad kan det vara värt att testa en annan sensor? Okej tack ! Trodde att det var den som går ner i downpipen, hitta ingen annan sensor som gav läsning !
av SubMarine
Tror inte byte av den bakre sensorn kommer hjälpa, men kanske den främre eller katalysatorn? Det förutsätter att du inte har några luftläckage på inlopps- eller avgassidan.
av Ninjakutch
@submarine jag har nu nytt lambdasond främre bosch för 2800 på mekonomen, och nu har jag ännu högre long term fuel trim, den ligger på 14%…! Nu är jag helt vilse
av SubMarine
Är bilen mappad för att passa med de nya större spridarna? Gissar att det nu sitter ljusblåa om de kommer från en T5? Är du helt säker på att du inte har några luftläckage? Positiv long term fuel trim innebär att styrenheten sprutar in extra bensin då den tycker att motorn går magert. Jag förutsätter att du INTE kör på någon inblandning av E85 då det kommer påverka dina LTFT.
av Ninjakutch
@submarine hej! Ja helt säker, rök testat den flera gånger om och om igen för att lyckas hitta något men gör inte det, Det skulle inte kunna vara bränsletrycks regulatorn? Och om det finns en sån vet du vart den skulle sitta? Kör bara på 98 oktan

Ja spridarna kommer från t5 de ljusblåa.

Jag har ingen aning om den är mappad för dem blåa spridarna då föregående ägare har noll koll på vad som är gjort
av Ninjakutch
Ja, tänkte att jag tankar väll etanol som sjutton då så jag slipper att besiktningstiden går ut, Men tamefan så gick den inte igenom ändå 🤣 tankade 30L etanol och det låg 10-15L 98 i tanken redan, Körde runt i 20 mil så de skulle bli blandat och bilen skulle bli riktigt varm, men på något jäkla sett fick jag de sämsta resultatet nu än jag fått någon gång innan…. CO 0.4 CO2500 1.0 HC 70 Lambda 1.04.

Resultatet innan etanol var ju runt 0.0 CO 0.5 CO2500 50HC 1.02 LAMBDA, försökte få tag på en ny autotech verkstad där allt är gjort och dem hade inte heller någon aning vad man kan göra, Så nu funderar jag om jag kan få tag på en original box på för att besikta den, men undrar om bilen kommer spika då….?
av SubMarine
Byter du box utan att byta spridarna så kommer bilen gå fett då du nu har större spridare än originalboxen är kalibrerad för. Men det är möjligt att bilen kan kompensera för detta med LTFT (minns inte skillnaden i storlek på spridarna). Jag tror dock snarare att problemet är katalysatorn. Man brukar kunna diagnostisera dessa genom att mäta temperatur före och efter katten med en IR-termometer. Finns en hel del Youtube-klipp om detta.
av SubMarine
Lägger upp en datalogg från min bil som referens. Man kan se att katalysatorn fungerar eftersom att spänningen från den bakre lambdasonden (O2S2) har ett stabilt värde medan bränsle luftblandningen ut från motorn (STFT) växlar mellan något mager och fet hela tiden. Kan också nämna att min LTFT ligger på ca +5%.

Screenshot_20230927_194050.jpg
Screenshot_20230927_194050.jpg (107.33 KiB) Visad 1468 gånger
Min bil har ett Ferrita 3" framrör där jag just monterat en 400 cpsi katalysator. Original var 100 cpsi som satte kod för dålig katalysatoreffektivitet mest hela tiden samt att bilen oftast luktade rätt illa. Bytte sedan till en 200 cpsi katalysator och det blev bättre men koden kom ändå tillbaka då och då, oftast när man körde lugnt i ca 80 km/h på plan väg, samt att bilen luktade illa ibland på tomgång. Nu med 400 cpsi så har inte felkoden kommit tillbaka och bilen luktar inte illa längre.

Kastar in en bild på de olika katalysatorerna ifall någon är intresserad av skillnaden :)
20230909_162210.jpg
20230909_162210.jpg (696.59 KiB) Visad 1468 gånger
Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]