Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har tänkt motoroptimera min V70 2.4D 2010. Tanken var att optimera den till steg 2, verkstaden där jag tänkt göra det berättade att utöver den nya mjukvaran så ökas trycket i turbon samt i bränsleinsprutningen. Lite oerfaren så undrar om detta kommer att påverka utsläppen så att bilen inte går igenom besiktningen efteråt.
Tacksam för svar :)
Den kommer gå igenom bes. Jag har kört optimerat med alla mina bilar sedan 740 turbo tiden och bessat utan problem. Du får inga ökade utsläpp el så. Idag kör jag XC60in md i princip allt så modifierat det bara går, bilen är låååång ifrån orginal i alla avseenden, och den bessas utan bekymmer.
Mork1 skrev: tor 14 sep 2023, 23:40 Hej, har tänkt motoroptimera min V70 2.4D 2010. Tanken var att optimera den till steg 2, verkstaden där jag tänkt göra det berättade att utöver den nya mjukvaran så ökas trycket i turbon samt i bränsleinsprutningen. Lite oerfaren så undrar om detta kommer att påverka utsläppen så att bilen inte går igenom besiktningen efteråt.
Tacksam för svar :)
Något stämmer inte....

Steg 1.
Mjukvara endast som
ökar trycket i turbon samt i bränsleinsprutningen då dessa styrs av mjukvaran.

Steg 2:
Hårdvara
DPF Delete,
EGR Delete
VolvoB20 skrev:
Något stämmer inte....

Steg 1.
Mjukvara endast som
ökar trycket i turbon samt i bränsleinsprutningen då dessa styrs av mjukvaran.

Steg 2:
Hårdvara
DPF Delete,
EGR Delete
Nej du har fel. Jag har steg 2 med bara SW.
Beror kanske på leverantör men de jag kikade på när jag valde hade bara SW för steg 2
Inom tuningfirmorna brukar steg 1 vara mjukvara. Oavsett om du skruvar upp effekten 10, 20, 30 osv procent

Steg två brukar innebära hårdvara också
B30a i en 740?

Det blir en del att bygga om såklart, men de[…]

Om det var min bil hade jag bytt batteri. Det bruk[…]

@Micce1980, stämmer väl troligtvis. Vi &[…]

Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]