Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ppnomula
Hej!

Jag undrar om det går bra att installera en Tankarmatur från en 91-92 års B230F 740 i en 740 från 1988.

Jag har i princip bara hittat denna modell av Tankarmatur tillgänglig till salu. Kommer den passa?

https://m.cvi-automotive.se/sv/articles ... 230f-91-92

Jag ser att det är lite annorlunda med plast och annan form av slanganslutningarna men undrar mest om passformen är densamma?

Tack
Det är en helt annan sorts pump. Just 91 - 92 års modeller har inte Bosch system utan Amerikanska Bendix. Passar "fysiskt" gör det säkert, det är ju samma tank. Men inte elektriskt. Till -90 sitter det en liten "matarpump" i tankarmaturen och huvudpumpen under golvet längre fram, 91 - 92 har huvudpumpen i tankarmaturen. Möjligt att det kan fungera, men du får "dra fram" grövre kablar till pumpen. Kanske armaturen till 940 91 - 95 passar?? Dom har Bosch system, samma som 740 88B - 90
Tack för svaret,

Jag äger faktiskt en orginal förpump som ska passa till min modells Tankarmatur men jag insåg snabbt att det inte skulle vara lönt med tanke på hur rostigt allt var. Planen var egentligen att endast byta förpump.

Tror du den skulle kunna passa in i denna? Ser ut som liknande hållare/konsol.

Om inte, vet du var jag skulle kunna få tag på rätt Tankarmatur med/utan förpump&filter?

Tack!
lennarte skrev: tis 01 aug 2023, 18:03 Det är en helt annan sorts pump. Just 91 - 92 års modeller har inte Bosch system utan Amerikanska Bendix. Passar "fysiskt" gör det säkert, det är ju samma tank. Men inte elektriskt. Till -90 sitter det en liten "matarpump" i tankarmaturen och huvudpumpen under golvet längre fram, 91 - 92 har huvudpumpen i tankarmaturen. Möjligt att det kan fungera, men du får "dra fram" grövre kablar till pumpen. Kanske armaturen till 940 91 - 95 passar?? Dom har Bosch system, samma som 740 88B - 90
Denna borde funka eller hur?
https://sweden-parts.pl/combined-tank-u ... vo-3507494
av per740
Lånar denna tråden för en följdfråga:
Jag har en 740 1989 med tankarmatur i metall och nivågivare i form av ett rör och förpump i tanken samt huvudpump under bilen. Om jag vill byta ARMATUR till en i plast, vilka årsmodeller av 700/900 kan jag då ta den ifrån och det fortfarande passar 1) Fysiskt i tank och anslutningar 2) rätt signal/kablar till instrumentpanelen/nivåvisare? Fästet till förpumpen måste såklart passa om den behöver bytas till en pump som passar min bil.
Finns armatur till min bil att köpa som ny reservdel?
Hittade en tråd som talar om olika armaturer men är ändå lite osäker på vad jag ska leta efter i skrotdatabaserna:
https://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=51180
"Samtliga 7/900-serie tom årsmodell 1991 har tankarmatur i stål. From 92- är samtliga i plast, utformningen är exakt enda direkta skillnaden är själva "locket" alla anslutningar sitter i är i plast samt att röranslutningarna är plastbeklädda.
From årsmodell 1995 på 900-serien så har de endast en pump, monterad i tanken.
Matarpumpen som brukar sitta under förarstolen är helt slumpad, kvar är bara filtret.
Denna pumpen är betydligt större än den vanliga om man exempelvis har en tidigare bil med matarpump.
Detta är undantaget 740 91-92 som har REX-Reginainsprutningen, de har alltid EN pump i tanken, den har även betydligt högre systemtryck.
En pump från en 740 91-92 går alltså inte montera på någon annan 7/900-serie.
Däremot går det att ta en pump från 95- och montera på exempelvis en 740 88" eller liknande och få att funka.
Men det går inte att göra tvärtom, dvs ta en pump från en tidigare och montera på en 95-. Det trycket den pumpen ger är ju endast ett förtryck (Dvs för att mata fram bränsle till huvudpumpen) och inte tillräckligt för att försörja motorn.
Storleken på tanken har ingen betydelse, utformningen på tanken i den änden armaturen är monterad är alltid likadant utformad."
av per740
Nja, det står att PUMPEN från 91-92 inte passar eftersom den har ett högre tryck. Det står inte att armaturen har andra dimensioner (men det kanske är självklart om pumpen har högre tryck?).
Sedan tolkar jag citatet ovan som att åtminstone pump och armatur I kombination från 95 och uppåt faktiskt passar även på en 89:a?
S40 1.8f ac problem

Hade beställt helt fel del, motorkylare ist&a[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]