Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: mån 11 sep 2023, 22:30 Det är också fakta att vi idag ligger bättre till än för 30 år sen. Då hade vi stora behov av import för att klara oss, idag är det väldigt lite.

Å fasiken. Jag upplever att vi haft stabil, säker och jämt prissatt elförsörjing i Sverige i 50 år ända sedan 70 talet. Men du säger alltså att det är tvärs om enligt fakta. :-o
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: mån 11 sep 2023, 22:30 Det är också fakta att vi idag ligger bättre till än för 30 år sen. Då hade vi stora behov av import för att klara oss, idag är det väldigt lite.

Å fasiken. Jag upplever att vi haft stabil, säker och jämt prissatt elförsörjing i Sverige i 50 år ända sedan 70 talet. Men du säger alltså att det är tvärs om enligt fakta. :-o
Priset har varit skapligt då vi inte haft så stor koppling till Europa. Vi har mest importerat från Norge och Danmark.
Däremot har vi haft stort underskott och varit väldig beroende av import, det är vi inte längre. Senaste 30 åren har det underskottet byggts bort.
Användarvisningsbild
av GustavE
Halvt OT men lite koppling har det till elpriset då vissa, tex jag, får värme av både el och fjärrvärme.

Fjärrvärmen stiger kraftigt rapporteras på nyheterna. Vill därför uppmana alla att sluta sopsortera, så vi slipper vara så beroende av import av dyra sopor.

Trots att jag får värme av fjärrvärme själv är jag ändå lite glad för rättvisan till dom stackare som har bara el. Jag hade empati nog att inte skryta över fjärrvärme när elpriserna var 350 öre. Precis som det är olämpligt att skryta om att man har haft tur och bundit vid rätt tidpunkt.
av Lövet
GustavE skrev:Jag hade empati nog att inte skryta över fjärrvärme när elpriserna var 350 öre. Precis som det är olämpligt att skryta om att man har haft tur och bundit vid rätt tidpunkt.
Det handlar ju inte heller om man gjort något "duktigt" själv vill jag påstå. I vissa områden finns fjärrvärme draget, i andra inte. Det är inget val man själv gör.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: lör 09 sep 2023, 13:52
VolvoB20 skrev:Sjukt skumt. Reser runt i södra Spanien och har sett miljontals hus och inte ett enda har solpaneler trots extrem elförbrukning till alla AC som jobbar järnet i solen som bränner på.

Så uppe i mörka Norden sitter det solceller överallt. :-o Bild :x
Solpaneler på våra breddgrader är faktiskt lika produktiva som nere på kontinenter, dock såklart med större skillnad på sommar och vinter.
En fördel vi har är att det inte blir lika varmt, så solpanelerna är mer effektiva. (Blir det varmt producerar de mindre.)

Tyckte det lät märkligt att de inte skulle ha en del solenergi i Spanien, så kollade upp det. Det installeras rejält med solel i Spanien nu, och de har fler och större solfarmar än Sverige. Även hos privatpersoner har det ökat rejält efter att man tog bort en slags solpanelsskatt 2018.
Totalt ligger det på över 20GW i Spanien nu (det väntas landa på 27,4GW i slutet av året, i Sverige har vi ca 3GW)

De skulle legat bättre till om de inte haft skatten mellan 2012-2018, men de ligger inte efter Sverige även om man ser till att populationen är drygt 4x så stor i Spanien.
Man säger här att en panel ger ca 3 ggr så mycket el på ett år på soliga solkusten, det är inte långt till Sahara och Afrika jämfört med vad en en panel uppe i mörka norden ger.

Dessutom producerar den mest när elen behövs som mest, dvs när solen skiner och alla kör AC i värmeböljan mitt på dagen, till skillnad mot i Sverige , där panelerna producerar som minst när elen behövs som mest, dvs mitt i smällkalla vintern.

Borde ju vara självmål att inte sätta upp paneler oavsett skattesubvention eller ej. Hade jag bott här hade jag slängt upp en panel och en inverter/accumulator till ACn och inte anslutit det till nätet överhuvudtaget och fått "gratis kyla" .

Hnog kört 200 mil längs kusten utan att jag sett ett enda tak med paneler :-o
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: lör 09 sep 2023, 13:52
VolvoB20 skrev:Sjukt skumt. Reser runt i södra Spanien och har sett miljontals hus och inte ett enda har solpaneler trots extrem elförbrukning till alla AC som jobbar järnet i solen som bränner på.

Så uppe i mörka Norden sitter det solceller överallt. :-o Bild :x
Solpaneler på våra breddgrader är faktiskt lika produktiva som nere på kontinenter, dock såklart med större skillnad på sommar och vinter.
En fördel vi har är att det inte blir lika varmt, så solpanelerna är mer effektiva. (Blir det varmt producerar de mindre.)

Tyckte det lät märkligt att de inte skulle ha en del solenergi i Spanien, så kollade upp det. Det installeras rejält med solel i Spanien nu, och de har fler och större solfarmar än Sverige. Även hos privatpersoner har det ökat rejält efter att man tog bort en slags solpanelsskatt 2018.
Totalt ligger det på över 20GW i Spanien nu (det väntas landa på 27,4GW i slutet av året, i Sverige har vi ca 3GW)

De skulle legat bättre till om de inte haft skatten mellan 2012-2018, men de ligger inte efter Sverige även om man ser till att populationen är drygt 4x så stor i Spanien.
Man säger här att en panel ger ca 3 ggr så mycket el på ett år på soliga solkusten, det är inte långt till Sahara och Afrika jämfört med vad en en panel uppe i mörka norden ger.

Dessutom producerar den mest när elen behövs som mest, dvs när solen skiner och alla kör AC i värmeböljan mitt på dagen, till skillnad mot i Sverige , där panelerna producerar som minst när elen behövs som mest, dvs mitt i smällkalla vintern.

Borde ju vara självmål att inte sätta upp paneler oavsett skattesubvention eller ej. Hade jag bott här hade jag slängt upp en panel och en inverter/accumulator till ACn och inte anslutit det till nätet överhuvudtaget och fått "gratis kyla" .

Hnog kört 200 mil längs kusten utan att jag sett ett enda tak med paneler :-o
Man säger? Vem är man?

Det jag läst på fler ställen är att i Tyskland och Frankrike så ligger vi väldigt lika i produktionen, Spanien och norra Afrika har ca 50-60% högre produktion per kvadratmeter än en anläggning i Sverige.

Även sommartid är vårat behov större dagtid än nattetid. I Juli är skillnaden ofta ca 3-4GW om man jämför dag och natt.

Källor:
https://www.solcellskollen.se/blogg/sva ... -solenergi

https://www.nyteknik.se/energi/solcelle ... ke/2016585

Jag har också läst att vi har högre solinstrålning här p.g.a mindre dis och "tunnare" atmosfär. Den är tjockare vid polerna. Det gör att vi har en starkare solinstrålning i norden än neråt. Däremot har vi färre soltimmar än Spanien över året då vi har annat slags väder. Hittade dock inte källan på det nu.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det var de företag som säljer och installerar solceller som som sade att man fick ut 2-3 ggr så mycket på årsbasis.

Och konstigt vore det väl annars, solen är ju mördande stark och lyser nästan jämt. Fan vi har ju något sjukt mörkt i Sverige hela vintern så annat vore ju konstigt.

Och det är ju på vintern man behöver elen. Vi förbrukar 4 ggr så mycket på vintern som på sommaren och då är ju produktionen minimal
Användarvisningsbild
av joel80

VolvoB20 skrev:Det var de företag som säljer och installerar solceller som som sade att man fick ut 2-3 ggr så mycket på årsbasis.

Och konstigt vore det väl annars, solen är ju mördande stark och lyser nästan jämt. Fan vi har ju något sjukt mörkt i Sverige hela vintern så annat vore ju konstigt.

Och det är ju på vintern man behöver elen. Vi förbrukar 4 ggr så mycket på vintern som på sommaren och då är ju produktionen minimal
Det är fel, skillnaden är som sagt inte så stor. Solen har starkare strålning här uppe, det är inte varmare, men solen ger alltså mer energi. Antalet timmar solen är uppe under året skiljer sig inte nämnvärt.

Som sagt så ökar förbrukningen dagtid även på sommaren. Så det finns vinst i att ha solceller även här.

Vi har betydligt mer sol under sommarhalvåret än Spanien.

Det är helt sant att vi gör av med mer under vintern. 4x låter dock mycket. Är inte det total energi inkl fjärrvärme etc? Uttaget och produktionen brukar sällan ligga på ens det dubbla vintertid. (Kolla statistik via SVKs "kontrollrummet".

En viss del solkraft i vårat nät fungerar utmärkt. Det behövs också massa annat. Vind t.ex, men där har vi sämre produktion under sommarhalvåret istället.

Och ja, sen behöver vi vattenkraft och även annan planerbar samt reservkraft också.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: tis 12 sep 2023, 19:51
VolvoB20 skrev:Det var de företag som säljer och installerar solceller som som sade att man fick ut 2-3 ggr så mycket på årsbasis.

Det är fel, skillnaden är som sagt inte så stor. Solen har starkare strålning här uppe, det är inte varmare, men solen ger alltså mer energi. Antalet timmar solen är uppe under året skiljer sig inte nämnvärt.

Som sagt så ökar förbrukningen dagtid även på sommaren. Så det finns vinst i att ha solceller även här.

Vi har betydligt mer sol under sommarhalvåret än Spanien.

Det är helt sant att vi gör av med mer under vintern. 4x låter dock mycket. Är inte det total energi inkl fjärrvärme etc? Uttaget och produktionen brukar sällan ligga på ens det dubbla vintertid. (Kolla statistik via SVKs "kontrollrummet".

En viss del solkraft i vårat nät fungerar utmärkt. Det behövs också massa annat. Vind t.ex, men där har vi sämre produktion under sommarhalvåret istället.

Och ja, sen behöver vi vattenkraft och även annan planerbar samt reservkraft också.
Vi värmer huset med värmepump. alltså har i vi princip ingen elförbrukning alls sommarhalvåret då dessa är avstängda. Varmvatten och matlagning är ju nästan försumbart i förbrukning. På vintern däremot går det ju åt en del el till uppvärmningen, faktiskt upp till 10 ggr så mycket el som på sommaren.

På sommaren går det år 150 kWh per månad och på vintern upp till 1500 kWh per månad när det är som kallast och mörkast när jag kikar på vad vi förbrukat, totalt blir det ca 10.000 kWh på ett år.

Tyvärr get ju inte solceller 10 ggr så mycket el mitt i mörka vinter utan snara bara en tiodel av de de ger på sommaren så solceller är ju faktiskt en faktor 100 ggr fel vissa månader i vad de producerar mot vad vi förbrukar då vi drar 10 ggr mer med de producerar bara en 10 del av sin kapacitet. På sommaren på Costa del Sol borde det ju inte vara något problem då man har flest soltimmar samtidigt som man behöver mest el. borde vara Win Win läge

Och Någon borde kanske berätta för England att det gör fel när det bygger enorm solpark i Sahara för att förse England med el, det är ju tydligen bara varmt i Sahara då men sämre med sol jämfört med hemma i England.

https://en.wikipedia.org/wiki/Xlinks_Mo ... er_Project
  • 1
  • 193
  • 194
  • 195
  • 196
  • 197
  • 280

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]