Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
#1554112
Jo det läste jag, tänkte ev om du laborerat mer med avståndet efter att du skapat tråden.
#1554145
Lite "kuriosa" i detta sammanhang. Skrev tidigare i denna tråd om vad jag/vi använde på 60-70-talet. Det fanns bilar med MacPherson redan på 50-talet men "dom" blev fler och fler under 60-talet. Dessa var mycket mer känsliga än andra framvagnstyper. I mitten på 70-talet när 240 kom så var dom helt hopplösa, dom första hade inget riktigt centrumhål. Just denna 240 var en riktigt tidig bil. Ägaren köpte hösten -73 en ny 140 74-a. Denna bil skrotade en jobbarkompis utanför verkstaden, blev påkörd bak ifrån när han väntade ut en mötande bil. Detta borde varit sommaren 1974 och en ny 140 gick inte att uppbringa så han fick "hålla till godo" med en 240 islället :oops: den hade han i många år sedan, men det var alltid problem att balansera däcken på den, även sedan vi fick en ny "modern" balansering maskin
#1554184
Så här gör jag numera för att markera "lägsta wobbelpunkten" där man ska sätta den ena vikten i dynamisk-paret..
Började med whiteboard-penna på fälgkanten, det gav för dålig precision pga icke svarvade kanter.
WB-penna på monteringsytan mot navet fäster dåligt och pennan är så mjuk att den märker hela varvet runt.
Har labbat med stroboskop; lät mejseln som släpade mot monteringsytan tända en led-ficklampa. Fungerade men var rätt jobbigt att rigga upp.
Så nu har jag fastnat för att klämma fast en pappersrundel under pluggen och rita med blyertspenna då hjulet spinner. Enkelt och bra :-)
.
hjul1.jpg
hjul1.jpg (339.24 KiB) Visad 1130 gånger
.
hjul2.jpg
hjul2.jpg (359.11 KiB) Visad 1130 gånger
Användarvisningsbild
av js1
#1554203
Jag är sjukt taggad på att testa detta. Ska bara hitta någon som kan svarva en ”puck”.
#1554208
Se bara till att den får exakt samma diameter som navet så det blir glappfritt.
Det är det som är hela poängen med mina experiment.
Litar inte riktigt på däckverkstäderna, är konan sliten på deras maskiner så kan det aldrig bli rätt.. Ungefär varannan gång blir det bra, varannan inte..
Inte så dumt att enkelt kunna kolla balanseringen hemma varje gång man skiftar hjul

Förmodligen blir det billigare att köpa något färdigt på eBay än att låta svarva en puck..
#1554358
Erik Å skrev: fre 08 sep 2023, 20:09 Litar inte riktigt på däckverkstäderna, är konan sliten på deras maskiner så kan det aldrig bli rätt.. Ungefär varannan gång blir det bra, varannan inte..

Oj oj oj, kört bil i över 40 år med oändligt många döck och ännu inte råkat ut för en däcksverstad som misslyckats. Du måste ha extrem otur.

Men visst är det kul grejjer du gör
#1554365
VolvoB20 skrev: sön 10 sep 2023, 10:01
Oj oj oj, kört bil i över 40 år med oändligt många döck och ännu inte råkat ut för en däcksverstad som misslyckats. Du måste ha extrem otur.
Haha, första gången var när bilen var ny och hade medfödd rattfrossa från monteringslinan i Gent. Volvo (märkesverkstan i stan) balanserade två gånger utan framgång, sen åkte jag till Bussiga Berras däckfirma i stans skummare kvarter. Blev perfekt och jag kunde ju inte låta bli att nämna Volvos misslyckanden.. -"Så blir det när man har sliten kona på balanseringsmaskinen" var förklaringen jag fick :-D
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av js1
#1554366
På min förra bil hade jag en svag obalans vid 115km/h. Fick balanserat om hos en Volvo åf. Efteråt var bilen i princip okörbar pga vibrationer. Dom gjorde om jobbet, en kollega fick göra det. Då blev bilen som den var från början. Körde till en annan däckverkstad i stan för nytt försök. Då blev det perfekt så visst skiljer det i jobb.
Användarvisningsbild
av js1
#1554669
Erik Å skrev: fre 08 sep 2023, 20:09Förmodligen blir det billigare att köpa något färdigt på eBay än att låta svarva en puck..
Har du köpt din ”puck” på eBay?
Vad ska man söka på?

De ville byta båda VVT även om bara en […]

Ok. Finns det alltså balansaxlar bara p&arin[…]

Lossa bromsskivor bak XC90

Tack för alla svar. Ska ge mig på det i[…]

Trängselskatt stockholm, fråga.

Tack för svar. Då fattar jag ännu […]