Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det var Nokian Blue 2 i testet ovan. Nokian 3 är säkert tysta de med. Meningslöst att titta på något annat än svenska däcktester i detta fall.
Finns ju massa däck med noise absorbing / ljudmattor nu för tiden. Annars är det icke sport däck med mjukare däcksidor & stomme som gäller.
F1 assymetric borde inte vara bäst alternativet om man tänker så. Vilket syns på VIB's komfort resultat.

17" eller högre profil kan hjälpa något. Men tror fortfarande inte du kommer få bättre upplevd-ljudnivå än med XC70n dok.

Vad har du för tillverkningsår på dina F1 AS 5? Inte så att de bara är gamla/slitna och hårdnat ?
Om vi pratar Volvo originalfälgar till S/V90 är dina fälgar 18x8” med ET 42 och det går då bra att byta till däck som är smalare än 245 men har mer profil än 45. 225/55-18 ger en något större rullomkrets än original, vilket påverkar hastighetsmätaren något, men vad gäller passform finns inga problem. Dimensionen är vanlig till exempelvis Audi A6 C8 ihop med Continental EcoContact 6-däck, vilket är den kombinationen jag testat. Körde dock inte tillräckligt många mil eller tillräckligt varierat för att ge ett avancerat däckbetyg och givetvis spelar med än bara val av däckmärke och däckdimension in i den upplevelsen. Däremot var det uppenbart att däcket och dimensionen fokuserade kring komfort och lägre rullmotstånd i jämförelse med respons och sportighet. Baserat på din tidigare hjulkombination och det du skrivit i tråden lär du föredra den kombinationen framför 245/45-18, som i sig, numera är en halv-sportig däckdimension.
Filtmattor borde verkligen hjälpa, mina 21" är tysta och jämförbara med 18" friktion på de flesta underlag - tidigare har 21" varit markant bullrigare.

Finns 225-55-18 med "active noise cancellation" (det heter lite allt möjligt, fast det inte är särskilt aktivt...) el liknande bör det göra stor skillnad
Dämpning har absolut betydelse och gör i många fall sitt jobb, så länge den inte lossnar. Vill också påpeka däckvalets påverkan i de fall dämpning inte finns.

I en egen jämförelse; en XC60 med 21x9”-fälgar ihop med VOL-märkta Pirelli PZero-däck på 255/40 (med PNCS) och sedan samma bil med samma fälgar fast med AO-märkta Continental PremiumContact 6-däck på 255/45 (utan ContiSilent). De senare upplevde jag som mycket mindre bulliga på dålig asfalt, på bättre sådan var de likvärdigt tysta.

Det hela härleder jag till däckvalet men även däckdimensionen. Är högsta prioritet så lågt kupéljud som möjligt är det fördelaktigt att välja de minsta och smalaste möjliga fälgarna, öka profilen samt minska bredden (om profilen höjs med mer än ett steg) och även att välja mjukare däck med matta i de fall där det är finns.
En sak som gör jämförelsen ännu svårare är att man byter slitna däck mot nya, dvs. fyra 2,5 mm Michelin mot fyra sprillans Conti - då tänker man att Conti är tystare för man minns kanske inte hur Michelin lät när de va nya
Recharged skrev:Dämpning har absolut betydelse och gör i många fall sitt jobb, så länge den inte lossnar. Vill också påpeka däckvalets påverkan i de fall dämpning inte finns.

I en egen jämförelse; en XC60 med 21x9”-fälgar ihop med VOL-märkta Pirelli PZero-däck på 255/40 (med PNCS) och sedan samma bil med samma fälgar fast med AO-märkta Continental PremiumContact 6-däck på 255/45 (utan ContiSilent). De senare upplevde jag som mycket mindre bulliga på dålig asfalt, på bättre sådan var de likvärdigt tysta.

Det hela härleder jag till däckvalet men även däckdimensionen. Är högsta prioritet så lågt kupéljud som möjligt är det fördelaktigt att välja de minsta och smalaste möjliga fälgarna, öka profilen samt minska bredden (om profilen höjs med mer än ett steg) och även att välja mjukare däck med matta i de fall där det är finns.
Ja, både högre profil och att PC är ett komfortdäck hjälper. Men minus att det inte har matta
Jag har provkört två bilar med Michelin Primacy 4-däck

Peugeot 308 sw (förra modellen, 2020)
Och en V90 D3 med 17-tum.

Eftersom jag innan provkörningen läst att V90 är känslig för däckbuller, så valde jag medvetet en bil med smala 17-tuns hjul, istället för 18 eller 19, för att ge bilen en chans.

Michelin vet jag sedan tidigare att de är tysta, men tyvärr besannades mina farhågor att V90 hade för högt däckbuller. Kan tänka mig att V90 dessutom borde bli ännu bullrigare på 18 tim och uppåt, om än med samma (vanligtvis tysta) Michelin Primacy 4.

Visst Peugeot hade 16-tums hjul vil jag minnas, med något smalare däck, men Volvon borde definitivt ha hanterat de i storleksklassen numera blygsamt ansedda 17-tummarna betydligt bättre.

Jag läste också en tråd med Vw Golf 7, där ägaren blivit mycket nöjd med bytet till just Primacy 4. Så de däcken brukar funka bra på andra bilar.

Tex provade jag 2 likadana Peugeot 308, samma däckdimension och likadana bilar i övrigt, men den ena med Goodyear Efficientgrip 2, och den andra med tidigare nämnda Primacy 4, och det var klasskillnad när det gäller vägbuller. Michelin betydligt tystare, som en annan bil. 😊

Det kan ha att göra med att V90 i mitt tycke verkade ha mer sportig setup/fjädring än den mer i jämförelse stabilare och flytande fjädringen i 308.

Ingen V90 för oss, (beror inte bara på däckljudet, hårda stolar, störig fjädring (ej R-design), rost mm var också en avgörande faktor.) Däremot gillar jag dörrtjoffet, och fronten, den ser vräkig ut på ett fint sätt. Jämfört med tex tidigare V70, desutom så var benutrymme bak bättre än i v70.

Men gillar inte heller pekskärmen, varför satte de den på höjden? Man brukar ju inte ha platt-tv på höjden hemma!

Hoppas att trådstartaren kan lösa problemet, annars får du byta bil. Kanske äldre volvo?
perhall skrev: mån 11 sep 2023, 20:50 Ja, både högre profil och att PC är ett komfortdäck hjälper. Men minus att det inte har matta
Precis, kan man hitta ett mjukare premiumdäck med dämpning är det vägen att gå - ihop med små fälgar, högre profil och smalare däckbredd. Volvo har flertalet SPA-modeller med 7,5” breda fälgar, vilket är en åtgärd i linje med att uppnå mer komfort. Däremot har S/V/XC90 som lägst 8” breda fälgar (bortsett från V90 Cross Country), vilket även gäller fälgarna på 17” till S/V90. Hade därav hållit mig till 18x8”, letat efter mjuka premiumdäck i storlek 225/55-18 och sett om de finns med dämpning. Rätt lufttryck i däcken är inte heller oviktigt när allt är på plats, det har jag för mig användaren @bem fick bli varse om i sin nya V90.
Volvoold skrev:Jag har provkört två bilar med Michelin Primacy 4-däck

Peugeot 308 sw (förra modellen, 2020)
Och en V90 D3 med 17-tum.

Eftersom jag innan provkörningen läst att V90 är känslig för däckbuller, så valde jag medvetet en bil med smala 17-tuns hjul, istället för 18 eller 19, för att ge bilen en chans.

Michelin vet jag sedan tidigare att de är tysta, men tyvärr besannades mina farhågor att V90 hade för högt däckbuller. Kan tänka mig att V90 dessutom borde bli ännu bullrigare på 18 tim och uppåt, om än med samma (vanligtvis tysta) Michelin Primacy 4.

Visst Peugeot hade 16-tums hjul vil jag minnas, med något smalare däck, men Volvon borde definitivt ha hanterat de i storleksklassen numera blygsamt ansedda 17-tummarna betydligt bättre.

Jag läste också en tråd med Vw Golf 7, där ägaren blivit mycket nöjd med bytet till just Primacy 4. Så de däcken brukar funka bra på andra bilar.

Tex provade jag 2 likadana Peugeot 308, samma däckdimension och likadana bilar i övrigt, men den ena med Goodyear Efficientgrip 2, och den andra med tidigare nämnda Primacy 4, och det var klasskillnad när det gäller vägbuller. Michelin betydligt tystare, som en annan bil. 😊

Det kan ha att göra med att V90 i mitt tycke verkade ha mer sportig setup/fjädring än den mer i jämförelse stabilare och flytande fjädringen i 308.

Ingen V90 för oss, (beror inte bara på däckljudet, hårda stolar, störig fjädring (ej R-design), rost mm var också en avgörande faktor.) Däremot gillar jag dörrtjoffet, och fronten, den ser vräkig ut på ett fint sätt. Jämfört med tex tidigare V70, desutom så var benutrymme bak bättre än i v70.

Men gillar inte heller pekskärmen, varför satte de den på höjden? Man brukar ju inte ha platt-tv på höjden hemma!

Hoppas att trådstartaren kan lösa problemet, annars får du byta bil. Kanske äldre volvo?
Så det blev en 308 istället för en V90?
Har kollat åldern på mina däck. De tillverkades vecka 26 2021. Däremot så såldes de nya våren 2023 och är använd en säsong. Jag har fått bra tips i denna tråd på hur jag ska göra med just sommardäcken. Det är väl sannolikt att det ska gå att få mindre vägljud med en annan uppsättning däck.

Men min nästa fråga är då, hur gör jag med vinterdäck? Har dubbat, o de ska snart bytas, kanske i vinter nångång. Bra mönster o dubb iofs men de börjar bli gamla. De som sitter på är nokian hakkapellita 8. Har inte testat så vet inte hur de låter. Är det nån som har en åsikt i frågan kring vinterdäck?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Powershit lådan, läs på förs[…]

När är Huvudcylinder bytt och det lö[…]

Det hade säkert varit smidigt men jag har i[…]

Du ska mäta direkt på den svarta kablen[…]