Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Okay, nu har jag kommit åt batteriet, det är ett Biltema Startbatteri Silver, 12 V, 62 Ah och statusögat är svart vilket anges vara behöver laddas. Andra möjliga statusar är grön=OK, och vit som är behöver bytas.

https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... 2000045895

Har mätat igen med multimetern och den säger nu knappt 1 V.

Måste batteriet bytas eller kan man fortfarande ladda det med en annan typ av laddare och sen köra vidare med det?
Batteiet sitter inte längre i bilen, skulle man kunna koppla starthjälp på det från annan bil eller är det risker med det? Man kan höra att batteriet har vätska i sig iallafall, så helt uttorkat är det inte.

Det är troligt att jag har någon 12 volt cs adapter liggande i någon låda, hur kopplar man då in den till batteriet? Jag vet ju hur kontakten på dessa brukar se ut, så en kabel från insidan och en kabel från utsidan av kontakten till olika poler på batteriet? Fungerar vanlig strömkabel man drar i väggar i hus?
Ja du kan ladda med startkablar utanför bil. 12 dc adapter plus på plus / minus på minus.
Du har ju en multimeter gissar jag eftersom du mätt volt batteri, så mät på 12 dc adaptern vad som är vad.
Du kan anv vilka sladdar du vill. Bara du inte kopplar direkt i 240v uttaget ;-)
snowman skrev: tis 12 sep 2023, 12:38 Nytt batteri kostar 900 kr så det får vara en billig laddare om det ska vara värt det, kan denna duga : https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-021120/
Du har tydligen aldrig sett den här dumma laddaren som har nämnt här .Den har stor transformator och endast två dioder som likriktare för att forma växelströmmen till en halv-sinuskurva det vill säga inte riktigt likström.
De finns idag bara på loppis ,om inte ens där.
De olika adapter kan du också glömma ,de är inte bättre än din CTEC laddar

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att loss[…]