Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
Ja eller om man bor i söder där man tidigt la ner det här med tillgång på planerbar el, samtidigt som man byggt ut exportmöjligheterna.
el.jpg
el.jpg (53.73 KiB) Visad 1015 gånger
Användarvisningsbild
av Allinug
Mitt fasta avtal löper ut snart och då kommer jag att välja timpris, tror jag… Fast man kanske behöver vända på dygnet för att det inte ska bli alltför dyrt. :party:
Användarvisningsbild
av joel80

Cotag skrev:Ja eller om man bor i söder där man tidigt la ner det här med tillgång på planerbar el, samtidigt som man byggt ut exportmöjligheterna.
el.jpg
Snarare ett resultat av EU-politik och importerade elpriser. Även om vi faktiskt hade ett par timmar import förra veckan är det väldigt ovanligt att vi inte kan försörja hela landet med el.

Men ja, ökade exportmöjligheter som du nämner är det som helt klart till störst del gör att SE4 ofta har dyrare el.
Användarvisningsbild
av Cotag
Allinug skrev:Mitt fasta avtal löper ut snart och då kommer jag att välja timpris, tror jag… Fast man kanske behöver vända på dygnet för att det inte ska bli alltför dyrt. :party:
Ja det verkar finnas en del som tycker det är en bra ide att behöva planera sitt liv efter en dysfunktionell infrastruktur. :x
Användarvisningsbild
av joel80

Cotag skrev:
Allinug skrev:Mitt fasta avtal löper ut snart och då kommer jag att välja timpris, tror jag… Fast man kanske behöver vända på dygnet för att det inte ska bli alltför dyrt. :party:
Ja det verkar finnas en del som tycker det är en bra ide att behöva planera sitt liv efter en dysfunktionell infrastruktur. :x
Det är ju helt vanliga marknadsregler som styr. Vi har röstat fram det mer och mer senaste 40 åren och det påverkar ju såklart. Folkets vilja är marknadsekonomi. Högre efterfrågan (dagtid) betyder högre pris. Bild
Användarvisningsbild
av joel80
vjohnj skrev:Det är inte vad (era) politiker har sagt MP. Dom har med glädje tagit på sig nermontering av just planerbar KK.
Tror du på riktigt att MP ligger bakom att man nedmonterat kärnkraften? Det har legat i gemensamt beslut över blockgränserna. Elpolitik har varit långtgående och blocköverskridande tills halvåret innan valet då högern drog sig ut för att göra en valfråga av vårat elnät. Sen ljög man sig igenom en hel valrörelse och fick halva befolkningen att tro att vi har sämst elnät och produktion i Europa när vi i själva verket ligger bäst till. Typiskt nya högern att vara Sverigehatare. Säga att allt är så dåligt och nära kollaps för få kan vi skrämma folk och det är bra för våra siffror...
Det finns stora utmaningar med framtidens elnät nu när industrin ställer om, men Sverige har ett av världens bästa förutsättningar tack vare att man varit så bra på att utöka elproduktionen och bli av med importbehovet.
FB_IMG_1658488159606.jpg
FB_IMG_1658488159606.jpg (54.01 KiB) Visad 990 gånger
Användarvisningsbild
av joel80
vjohnj skrev:Sök du lite på MP och Kärnkraft
Man kan hitta vad man vill på Google. Det jag sa innan är fakta. Vet inte vad det är för ålder på dig men vi har t.o.m haft en folkomröstning om kärnkraften. Energiöverenskommelser har historiskt alltid varit blocköverskridande.

Det är också fakta att vi idag ligger bättre till än för 30 år sen. Då hade vi stora behov av import för att klara oss, idag är det väldigt lite.
Användarvisningsbild
av Funk
joel80 skrev:
vjohnj skrev:Sök du lite på MP och Kärnkraft
Man kan hitta vad man vill på Google. Det jag sa innan är fakta. Vet inte vad det är för ålder på dig men vi har t.o.m haft en folkomröstning om kärnkraften. Energiöverenskommelser har historiskt alltid varit blocköverskridande.

Det är också fakta att vi idag ligger bättre till än för 30 år sen. Då hade vi stora behov av import för att klara oss, idag är det väldigt lite.
Vill lägga till detta, att utöver en folkomröstning för planerad avveckling ingick också en rätt omfattande elsparkampanj för att få ned framförallt oljeberoendet både före och efter det. Allt blocköverskridande.. Nu senare kan man alltid diskutera om valen var de rätta, men det kan man i alla frågor, det är lättare när man tittar bakåt.
Hemma har jag om jag minns rätt en ganska väl täckande historiebeskroivning om turerna kring vår elproduktion, kanske postar den senare.

/Thomas
  • 1
  • 192
  • 193
  • 194
  • 195
  • 196
  • 280

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]