Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
s60 2.4

kompis fått felkod katalysator nersatt effekt. vet inte om det finns nåt hjälp mot det?
finns medel katalysator / givar rengöring.

katten är av varianten sitter ihop med grenröret. antar det inte finns annan lösning byte av katt än till en liknande ?
av glock40sw
Det beror på många saker, bilens ålder, vilken felkodläsare man använt etc. Felet kan vara också tryckgivare som är vanligt enligt Volvo. Själva katalysator kan rengöras med vida ,fungerar faktiskt i vissa fall ,sen finns ju kemiska rengöringar också. men inte mig veterligen ,någon effektiv gör det själv metod. Det bästa set att hålla katalysator ren är köra fort och långa sträckor ,då fungerar bilens självrengöringen bäst
av volvov702002
glock40sw skrev: mån 11 sep 2023, 16:45 Det beror på många saker, bilens ålder, vilken felkodläsare man använt etc. Felet kan vara också tryckgivare som är vanligt enligt Volvo. Själva katalysator kan rengöras med vida ,fungerar faktiskt i vissa fall ,sen finns ju kemiska rengöringar också. men inte mig veterligen ,någon effektiv gör det själv metod. Det bästa set att hålla katalysator ren är köra fort och långa sträckor ,då fungerar bilens självrengöringen bäst

detta är en bensin glömde tillägga...gissar att du trodde va en diesel. :-)
av KalleJ
Inte säkert att de funkar men Köp Cataclean finns ifrån LM, Wynns och lite flera märken. Kan ju funka.
https://www.skruvat.se/Liqui-moly-Catal ... b8EALw_wcB
https://www.josema.se/product/katalysat ... S1EALw_wcB

Samt byt till ACEA C3 olja från och med nu, för jag antar att den drar lite olja.
Spridar-rengöring/kontroll kan vara vettigt också om det är oförbränt bränsle som orsakat det.
Rengör spjälhuset och nytt luftfilter med om felkoden försvinner, för att ge katalysatorn en chans att faktiskt hålla sig ren.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]