Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1554360
Ni glömmer att ska man köpa en sprillans ny likvärdig bil är priset det dubbla, man kan alltså säga att den har tappat halva värdet mot motsvarande ny. Lägg sedan till att kronan dessutom fallit under tiden så är ju tappet i värde ännu större
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1554371
Det finns en uppsjö av sätt att resonera kring det, men man bör väl ändå utgå ifrån det rent praktiska för de som inte köper fabriksnya bilar utan av oftast ekonomiska skäl är hänvisade till begagnatmarknaden?

För min egen del har det inneburit att alla möjligheter att byta min V70 årsmodell 2011 som gått 33000 mil mot en nyare XC70 för min opererade ryggs skull har gått upp i rök fullständigt, och lär så förbli.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1554470
Har inte värdet på din V70 ökat i motsvarande mån? Eller är det bara XC70 som folk vill betala för (eller åtminstone vill ha betalt för)?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1554474
apersson850 skrev: mån 11 sep 2023, 13:10 Har inte värdet på din V70 ökat i motsvarande mån? Eller är det bara XC70 som folk vill betala för (eller åtminstone vill ha betalt för)?
V70 har ökat lite, men inte ens i närheten av ökningen på XC70, dessutom är en 2011 med 33000 mil iskall för de flesta. Hade jag slagit till i april hade det funkat, då hade jag dessutom haft en värdeökning på bilen jag funderade på att byta till.

Det är inga fel på min V70, rostskadorna i trösklarna är fixade av en fantastiskt duktig bilplåtspecialist och det så bra att det knappast kommer rosta där igen under bilens återstående livslängd, och nya framskärmar med rejält med skydd mot nötning och rost. Motorn byttes av Volvo på garanti och har bara knappt halva miltalet som resten av bilen. Växellådan har fått ny ATF två gånger, med spolning. Haldex och bakaxel är servad med nya vätskor. Servicehistoriken sedan bilen var fabriksny är komplett, alla protokoll och kvitton finns. Jag har sparat allt i en pärm. Kort sagt är den oförskämt bra skick för sina mil, men det hjälps inte.

XC70 har dragit iväg så våldsamt mycket i pris att vi inte har en chans att byta, och dessutom så vet jag vad vi har men inte vad vi får... XC70 har samma rostproblem under sidokjolarna och framskärmarna som V70, men det syns inte lika lätt. Min bil är fixad, så jag får stå ut med R-design fjädringen och hoppas att ryggen håller.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1554536
@fjohan82, Har följt tråden och det blir bara mer galet. Undra vad de gett för bilen då...
av skarj
#1554795
Man börjar undra vad man kan få för en 2013 D4 att med svart skinn, 20400 mil knappt och komplett service på Volvoverkstad och fast drag. Momentum.
Någon som har en känsla eller koll vad den kan vara värd idag?
VOC, dieselvärmare samt motorvärmare och svartmet.
av UnleashFusion
#1554800
skarj skrev: ons 13 sep 2023, 21:03 Man börjar undra vad man kan få för en 2013 D4 att med svart skinn, 20400 mil knappt och komplett service på Volvoverkstad och fast drag. Momentum.
Någon som har en känsla eller koll vad den kan vara värd idag?
VOC, dieselvärmare samt motorvärmare och svartmet.
Prova Kvd värdering: (inte exakt pris men "ett hum": https://www.kvd.se/ovriga-tjanster/bilv ... a0QAvD_BwE

Vet att min som är MY10 för cirka 2-3år sedan skulle jag få i inbyte runt 85-90tkr. Idag om jag skulle göra inbyte har den höjts till runt 105-115tkr.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 34
Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.

Stereo byte

Jag har satt in en eftermarknadsstereo i en V70, m[…]