Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Har en Volvo V70N 2003 som stått några månader, tidigare har batteriet hållit bra men nu är det helt slut. Öppnar motorrummet, kopplar in CTEK laddarens plus kabel på plus vid säkring locket. Hittar ingen minus men efter lite sökande på nätet(hade inte manualen) så provar jag koppla på övre krängningshämmare metall del som är ren precis som lyftöglan. Kopplar in laddaren i vägguttaget men den börjar inte ladda?

Kopplar ifrån laddaren igen och provar sätta den svarta på jord i chassit vilket tydligen inte ska vara rekommenderat men även där är det helt dött? CTEK laddarens "i" symbol lyser, inget annat.

Egentligen skulle jag bara ha en grej från bakluckan men den verkar helt omöjlig att öppna utan ström.
Du behöver en "dum" laddare så du kan få i tillräckligt med ström för att öppna.. :-)
Ctek är antagligen lite för kräsen i detta fall..
av SAM
Hej!
Svaret har du fått av Erik.
Batteriet är förmodligen så urladdat att den intelligenta laddaren inte känner av att den är inkopplad.
Du får ge batteriet lite laddning med en gammal dum laddare och sedan koppla in den intelligenta.
Lycka till!
Sam
Aha! Förstod jag lite bättre, har ingen annan laddare så det låter som att jag får koppla till en annan bil då. Väldigt dumt att man inte kan öppna bakdörrar eller bagage utan ström! Har märkt ett par gånger att ibland gör inte tekniken saker bättre, iallafall inte i vissa situationer. Hade väldiga problem med en ny WV när batteriet var nere, gick inte låsa bilen på parkeringen manuellt...
Kopplade in starthjälp idag från annan bil men V70in var fortfarande stendöd. Mätte V och kunde då se att starthjälpen hade 13-14 V medan V70in bara 3.1 V, även när den var kopplad till starthjälpen.

Batteriet ligger i bagaget och bakluckan går inte att öppna manuellt, hur tänkte de här egentligen? Antar att man skulle kunna krypa från förarsäte och bak, skruva av locket över batteriet och koppla ur det där men det lär ta lite tid.

Förslag?
mm diskbråcket lär inte gilla det där men det ser ut som att man inte har något annat val.

Vad jag behöver göra är att koppla ur batteriet och sen koppla in starthjälpen igen, då ska jag få 13-14 V även i V70in och då kunna öppna luckan? Eller måste jag byta batteriet i V70 innan luckan kommer gå att öppna?
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]