- sön 20 aug 2023, 15:15
Hej
Jag har kört fast ordentligt i felsökningen på dotterns A-traktor byggd på en V70 -00, 2,4 liters bensinare med 140hk. Ombyggnationen är gjord med H-reg som strypning den elektriska gaspedalen. De boxarna lyser som de ska och jag tycker inte felet bör ligga där. Vid fel i strypningen borde det inte gå att gasa bara.
Bilen kördes till nuvarande plats på garageuppfarten utan indikationer på problem, men startade inte dagen därpå.
Symptom
Startmotorn går runt utan problem. Oftast tänder den till men sedan händer inget mer. Vissa gånger tänder den inte och det går att nöta på starten. Inga felkoder (med Biltemas kodläsare).
Kontrollerat
Det kommer bränsle till fuelrailen och det sprutar ur spridarna.
Gnista på stiften
Kamrem/Kamaxlar står rätt
Gasspjället rör sig
Ingen skillnad med startgas i insuget
Ingen skillnad med laddat batteri eller påkopplad startbooster
Bytta delar
Kamaxellägesgivare
Vevaxellägesgivare
Tändspolar
Antennring (testat två olika från skrot, så jag är ju inte helt 100% på dem, men att totalt tre testade är kass verkar osannolikt)
Det börjar bli slut på bra, och även dåliga idéer att testa nu…
Jag har kört fast ordentligt i felsökningen på dotterns A-traktor byggd på en V70 -00, 2,4 liters bensinare med 140hk. Ombyggnationen är gjord med H-reg som strypning den elektriska gaspedalen. De boxarna lyser som de ska och jag tycker inte felet bör ligga där. Vid fel i strypningen borde det inte gå att gasa bara.
Bilen kördes till nuvarande plats på garageuppfarten utan indikationer på problem, men startade inte dagen därpå.
Symptom
Startmotorn går runt utan problem. Oftast tänder den till men sedan händer inget mer. Vissa gånger tänder den inte och det går att nöta på starten. Inga felkoder (med Biltemas kodläsare).
Kontrollerat
Det kommer bränsle till fuelrailen och det sprutar ur spridarna.
Gnista på stiften
Kamrem/Kamaxlar står rätt
Gasspjället rör sig
Ingen skillnad med startgas i insuget
Ingen skillnad med laddat batteri eller påkopplad startbooster
Bytta delar
Kamaxellägesgivare
Vevaxellägesgivare
Tändspolar
Antennring (testat två olika från skrot, så jag är ju inte helt 100% på dem, men att totalt tre testade är kass verkar osannolikt)
Det börjar bli slut på bra, och även dåliga idéer att testa nu…