NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har en undran om min volvo och dess bränsleförbrukning.
Min fråga lyder:
Varför skiftar bränsleförbrukningen i min bil så mycket?
För att få förståelse över hur jag kör så är det jämn körning, T.ex. vid landsväg 80km/h jämn körning och motorväg runt 100-110 km/h
Jag kör till jobbet varje veckodag med den, cirka 11mil fram och tillbaka .
Det som är problemet med bränsleförbrukningen är att det skiftar så mycket, T.ex. Ibland när jag kör på landsväg så kan den skifta från en förbrukning som ligger runt 0.45-0.50 till helt plötsligt med ett litet ryck i växellådan (Kör på farthållare) 0.65-0.75.
Medelförbrukningen på den är 0.65
Är det någon som har varit med om detta innan?
Är väl när den bränner ur partikelfiltret. På en så gammal är det väl inte underhållsfritt filter. Hur långt har bilen gått och när byttes filtret sist?
Klassiska rycket när regenereringen sätter igång , med den förbrukningen skall du vara aktsam så du inte råkar ut för att diesel tränger ned i vevhuset och tll slut kan det bli "runaway diesel" Kolla den momentana förbrukningen vid typ 80km/h på högsta växel och plan mark, den bör pendla runt 0,5 l/mil , ligger den konstant på 0,7-0,8 så pågår regenerering.

Dra ut oljestickan och kolla nivå, är den hög så se till att i princip tömma på plats och i med ny olja, sen till verkstad för kontroll av partikelfilter.

Runaway diesel.....
Om det händer sopa i högsta växel och se till att få motorstopp, hjälper inte att slå av tändning!
dieselputte skrev: fre 08 sep 2023, 21:56 Klassiska rycket när regenereringen sätter igång , med den förbrukningen skall du vara aktsam så du inte råkar ut för att diesel tränger ned i vevhuset och tll slut kan det bli "runaway diesel" Kolla den momentana förbrukningen vid typ 80km/h på högsta växel och plan mark, den bör pendla runt 0,5 l/mil , ligger den konstant på 0,7-0,8 så pågår regenerering.

Dra ut oljestickan och kolla nivå, är den hög så se till att i princip tömma på plats och i med ny olja, sen till verkstad för kontroll av partikelfilter.

Runaway diesel.....
Om det händer sopa i högsta växel och se till att få motorstopp, hjälper inte att slå av tändning!
Lät ju inte bra, ska kika på detta. Det är nog dags för en service på bilen sen jag köpte den:9

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]