Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mxdin
Hej!

Behöver köpa två sommardäck redan nu, mina Continental sport contact har slitits väldigt snabbt fram.

Jag kör en 2016 xc90 T8, 275/45/20 däck nu

1. Jag har EcoContact 6 bak. Borde jag ha samma fram?

2. Vilka däck tycker ni är bäst om man värdesätter körprestanda, ekonomi, ljud, säkerhet osv ganska normalt?

Alla tips mottages gärna, en så tung bil behöver ju rätt däck och dom flesta reviews är för lättare fordon…

mvh
av Xanthopteryx
Hoppar in här också. Jag skall ha fyra nya men i övrigt samma sits, börja leta vilka märken och modeller som är bäst.
V90 här dock. Minns inte dimension just nu men är väl 18" har jag för mig.
Användarvisningsbild
av svergie2
PremiumContact är vanliga premiumdäcket. EcoContact greppar lite sämre i utbyte mot lägre rullmotstånd vilket sparar några droppar bränsle. Jag kör PremiumContact 6 fram och PremiumContact 7 bak. Kört 6an sen 2019 typ och har inga klagomål.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Danzi
Köpte nyss 4 st nya Pirelli Scorpion Verde 21”. Vår XC90 D5 har haft samma sulor sedan den lämnade Torslanda i maj 2015 och efter 11500 mil (varav rätt många med vinterhjul) var det var hög tid för byte. Valde samma märke och modell. Mycket trevliga egenskaper överlag. Bra grepp, låg ljudnivå och inga problem med vattenplaning. Bromssträckan är också bra. Inte gratis dock.
av KalleJ
Mxdin skrev:Hej!
Behöver köpa två sommardäck redan nu, mina Continental sport contact har slitits väldigt snabbt fram.
Jag kör en 2016 xc90 T8, 275/45/20 däck nu
1. Jag har EcoContact 6 bak. Borde jag ha samma fram?
2. Vilka däck tycker ni är bäst om man värdesätter körprestanda, ekonomi, ljud, säkerhet osv ganska normalt?
Alla tips mottages gärna, en så tung bil behöver ju rätt däck och dom flesta reviews är för lättare fordon…
mvh
Jag hade satt EcoContact 6 fram så du hinner slita ut dem. :nerd:
Någon av dessa bak kanske. Conti PC6 helt klart vettiga, plus samma märke och bättre livslängd än sportcontact.

https://www.dackleader.se/bildack-jaemf ... []=1615247
Senast redigerad av 1 KalleJ, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Sätter man mjukare däck bak så kan man få rätt läskiga köregenskaper... typ överstyrning i minsta sväng
Hamnade där med Michelin primacy 4 fram och Nokian hakka blue 3 bak, blev lite bättre när jag höjde trycket rejält bak..
Numera har jag Primacy 4 runtom, problemet borta :-)
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av KalleJ
Ehhh nää man får understyrning med bra grepp bak. Därför man sätter bästa däcken bak på vintern.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag sa inte bra grepp utan mjukare. Flexar alltså mer i sidled i kurvorna, och förstärker därmed svängen och flexar ännu mer..
Jag kan tyvärr inte demonstrera effekten eftersom Nokian-däcken numera har lämnat denna värld :-D
Budskapet är att det kan bli skumt när man mixar olika däckfabrikat, ska försöka hålla mig till samma runtom framledes.
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av KalleJ
Eco contact är i detta fallet de mjukare däcken jämfört med både sport och premium contact...
Du har haft fel däcktryck helt enkelt.

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]