NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JOH4N
Hej

Imma är ett vanligt återkommande problem, men jag har inte hittat ngn tråd om detta problem. Än.

V50 -11 med circus 32000 mil

Framrutan immar igen så snart bilen står still, typ i bilköer eller trafikljus. Vad kan vara problemet? Min första tanke har varit att det kan vara dåligt med köldmedium i ac-systemet, väntar på en påfyllnadssats där, men det känns som ett långskott. Kan det vara värmepaketet?

/Johan
Användarvisningsbild
av Erik Å
När bytte du kupefilter senast?
Fukt under mattorna?
Klart det kan vara värmepaketet, försvinner det kylarvätska? Brukar bli kladdig beläggning på rutans insida av glykol..
Kan vara läge att kolla att luftutsläppen baktill i kupén inte är blockerade. Har ingen aning om var de sitter på V50 :-)
av JOH4N
Orginalservice enligt boken (kupéfilter bör väl ingå där 🤷🏼‍♂️). Bilen är torr invändigt, första gången frugan påpekade det så regnade det f*n ute, så jag la inte så stor vikt vid det då, men nu är det 25° o sol, med samma resultat.
Senast redigerad av 1 JOH4N, redigerad totalt 0 gånger.
av binkie
Är du säker på att den är torr? Har du känt på undersidan av golvmattorna?

Kolla protokollet om det ingick kupefilter annars kolla hur det ser ut.
av 20FJan
Prova köra utan AC men mer fläkt. Jag har problem med att ACn gör så att det frostart igen och luftflödet blir obefintligt. Tycker även avrinning av kondensvatten är dålig, har försökt göra rent och undersökt/rensat slangen och det har blivit bättre men inte helt bra.
Användarvisningsbild
av Hedis62
JOH4N skrev: tor 07 sep 2023, 23:08 Hej

Imma är ett vanligt återkommande problem, men jag har inte hittat ngn tråd om detta problem. Än.

Framrutan immar igen så snart bilen står still, typ i bilköer eller trafikljus. Vad kan vara problemet? Min första tanke har varit att det kan vara dåligt med köldmedium i ac-systemet, väntar på en påfyllnadssats där, men det känns som ett långskott. Kan det vara värmepaketet?

/Johan
Påfyllnadssats för ac är ju inte så bra att pytsa i systemet ifall du i framtiden måste lämna in den för ac rep, har du otur så tar dom inte jobbet pga det.
av JOH4N
Hedis62 skrev:[quote=JOH4N post_id=<a href="tel:1554095" data-original-title="" title="">1554095</a> time=<a href="tel:1694120926" data-original-title="" title="">1694120926</a> user_id=84323]
Hej

/Johan
Påfyllnadssats för ac är ju inte så bra att pytsa i systemet ifall du i framtiden måste lämna in den för ac rep, har du otur så tar dom inte jobbet pga det.[/quote]

Varför skulle en verkstad inte ta jobbet med ac-rep för att man fyllt på köldmedium?
Användarvisningsbild
av HCP
Har du för lite gas i systemet så har du läckage.
Ordna det istället för att fylla på, för det lagar sig inte själv.

Dessutom innehåller dedär påfyllnadsgrejjerna gasol.
Inget jag personligen skulle vilja ha i ledningarna, även fast original är brandfarligt det med :-D
Användarvisningsbild
av Erik Å
Fastnar recirkulations-spjället i läget för återcirkulation får man också detta problem..
Användarvisningsbild
av Hedis62
JOH4N skrev: fre 08 sep 2023, 10:50
Hedis62 skrev:[quote=JOH4N post_id=<a href="tel:1554095" data-original-title="" title="">1554095</a> time=<a href="tel:1694120926" data-original-title="" title="">1694120926</a> user_id=84323]
Hej

/Johan
Påfyllnadssats för ac är ju inte så bra att pytsa i systemet ifall du i framtiden måste lämna in den för ac rep, har du otur så tar dom inte jobbet pga det.
Varför skulle en verkstad inte ta jobbet med ac-rep för att man fyllt på köldmedium?
[/quote]

Jo därför att gods satserna innehåller Gasol och det pajar maskinen för som är till för riktiga gas, dom suger ut den gamla gasen istället för att släppa ut den i atmosfären.
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??