Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Läser denna artikel av en tekniskt direktör och ordförande i Sveriges Energiföreninars Organisation.

Hur kan man skriva något så oseriöst att man "glömmer bort" att ta med kostnaden för att lagra energin när man jämför reglerbar och oreglerbar produktion.

Där försvann all trovärdighet för dem, de är tydligen ytterligare en lobbyorganisation för propaganda i egen vinning. Vilket de flesta verkar vara oavsett sida de tillhör.

Finns det inga seriösa alls kvar?

https://www.gp.se/debatt/talet-om-att-d ... .108967299
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: tor 07 sep 2023, 00:34
VolvoB20 skrev: Kina har sedan länge passerat oss i utsläpp per capita och är nu nära det dubbla utsläppen per person, och det verkar accelerera dessutom.
Bara om man inte räknar in konsumtion. (Och alltså den del i Kina som vi i andra länder borde "äga")
Du tänker att vi tex borde sluta köpa elbilar producerade i Kina :-o :-o :-o för att få rent samvete :P

Men visst det är väl politikers våta dröm att kunna lägga dubbla koldioxid skatter på allt. Först tar landet som producerar något ut co2 skatt på produktionen, sen lägger vi på co2 skatten igen när vi importerar det det hit.

Frågan är väl hur man ska kunna få ut några riktiga uppgifter om produktionen ur ett land som kina där diktaturen i kommunistpartiet friserar och fixar all statistik som publiceras?
Ja, typ så menar jag, men inte bara elbilar. Det är många saker som bara går att få tag på om man köper de från Kina, då man lagt produktionen där. Jag skulle önska att jag kunde köpa den bil jag gillar där den tillverks i Sverige. Polestar och Volvo har i alla fall nära samarbete med Northvolt så man kan ju hoppas att vi får se svensktillverkade batterier i Polestar och Volvo framöver i alla fall.

Tror du Kina har speciellt hög koldioxidskatt? Känns inte riktigt som att de har det om de ens har någon skatt alls på det. Jag kan tycka det vore bra att sätta CO2-skatt på import av produkter som tillverkats i länder med hög fossil användning. Så som Kina och USA. Men det måste ju göras på EU-nivå då vi är lite låsta i det samarbetet för sånt här. Och jag gissar att det skulle bli ett jävla liv från både USA och Kina om det infördes. Politiskt känsligt då folk med mycket pengar förlorar på det.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det skulle säkert kunna ge klirr i stadskassan, tex 30 ton CO2 ekvivalenter per producerad bil a 10.000 kr per ton i utsläppsrätter per importerad bil och så moms på det skulle kunna ge ett påslag på 400.000 kr per importerad bil och rakt in i stadskassan.
Användarvisningsbild
av Allinug
En del av problemet med lagringen av energin löses i framtiden med batteribilar med dubbelriktad laddning (V2G (vehicle-to-grid)). Då kan bilarna utföra frekvensreglering som ett stöd åt elsystemet.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag vet inte om jag vill skänka bort dyra laddcykler som äter upp batteriet livslängd. Plus att bilen inte är fulladdad när jag faktiskt behöver den. Känns som ett feltänk.
Isåfall måste det finnas en tydlig kalkyl och prissättning som visar att man vinner på det ..
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag tänker mig att man laddar till 80% när elen är billig och väljer att sälja en del, säg 10-15% när elen är dyr. Gällande laddcykler så ska ju LFP-batterier klara runt 2500 laddcykler (Litium-Jon ca 1500). Min M3 har 350 estimerade laddcykler efter 10000 mil.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Säg att ett batteribyte kostar runt 200k (förmodligen överoptimistiskt?), då blir kostnaden per laddcykel ca 100 kr..
Stationära batterier lär man kunna optimera för lång livslängd och låg kostnad på ett helt annat sätt.
Nej jag tror fortfarande inte det är någon bra idé att fläta in dagens elfordon som ett fundament i elnätet. Hur ser fordonen ut om 25 år..?
av Lövet
Erik Å skrev:Jag vet inte om jag vill skänka bort dyra laddcykler som äter upp batteriet livslängd. Plus att bilen inte är fulladdad när jag faktiskt behöver den. Känns som ett feltänk.
Isåfall måste det finnas en tydlig kalkyl och prissättning som visar att man vinner på det ..
Bilen styr själv hur mycket den tillåter att lägga på v2g. I exempelvis en VW ID3/4 så ligger det på 8% som är tillåtet att använda för v2g. Sen stänger bilen av själv.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Sjukt skumt. Reser runt i södra Spanien och har sett miljontals hus och inte ett enda har solpaneler trots extrem elförbrukning till alla AC som jobbar järnet i solen som bränner på.

Så uppe i mörka Norden sitter det solceller överallt. :-o :P :x
  • 1
  • 190
  • 191
  • 192
  • 193
  • 194
  • 280

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]