- ons 06 sep 2023, 20:28
Jag drog mina nu enligt 4Nm och 45grader, märkte först att det läckte från bränslerören så drog åt dem men endå vart det diesel runt spridarna!
Kände då på muttrarna med spärrskaftet och tycker dem är lösa, inte lösa så man kunde skruva dem för hand men endå?
Drog åt dem tillslut med vanliga spärrskaftet och nu verkar det tätt.
Jag har kört max 5km med bilen sen jag bytte tätningar så att muttrarna vibrerat "upp" känns osannolikt.
Är detta moment och graderna verkligen rätt?
Perra_367 skrev: ↑tor 05 jan 2017, 11:39
Som en sista osäkerhetspunkt så finns det en osäkerhet / fel (?) insmugit i Vida-instruktionen. Spridar-byte-instruktionen säger nämnligen att spridaren skall dras med 13Nm (!?), men tittar man på det speciellt "moment-pappret" så säger det Steg 1: 4Nm, Steg 2: 45°. Jag gissar att det andra är det rätta!
Jag drog mina nu enligt 4Nm och 45grader, märkte först att det läckte från bränslerören så drog åt dem men endå vart det diesel runt spridarna!
Kände då på muttrarna med spärrskaftet och tycker dem är lösa, inte lösa så man kunde skruva dem för hand men endå?
Drog åt dem tillslut med vanliga spärrskaftet och nu verkar det tätt.
Jag har kört max 5km med bilen sen jag bytte tätningar så att muttrarna vibrerat "upp" känns osannolikt.
Är detta moment och graderna verkligen rätt?
Skruvar med en 1.6D D4164T
- By Gelis