Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag och min sambo tänkte köpa en v60 för vi ska ha tillökning om några veckor.
Budget helst runt 150.000 kr men kan gå upp mot 200.000 kr

Vet dock inte vilken årsmodell man ska gå på ?
Kan ej bestämma om man ska gå på en D4A 5cylindringa(163hk) 12-14 modell.

Eller ska kan man gå på en 17-18 med D4A/D3A VEA motorn?
Har ju dock läst att det kan vara massa strul med dessa,men gäller det även 17-18 modellerna?

Något extra man ska kolla på dessa bilar och hur många mil ska den max ha rullat?
Hur mycket kör ni, vill ni ha värmare eller klarar ni er utan? Tänker om du funderat på bensin, eller är såld på diesel? Med 5 cylindriga motorn är det högre skatt och annan miljöklass.
Ska du kolla på D3/D4 VEA generationen så är det väl de senare modellerna, men finns de tidigare samt även de senare som klarat sig problemfritt och de som har/haft problem.

Vill du ha mycket utrustning är det Summun, sen finns R-design med sportchassi, annan diffusor och lite så..
Jag skulle väl tippa att vi kör runt ca 2000 mil på ett år.
Värmare har jag inte funderat över, vad rekommenderas där ?
Man har ju blivit rekommenderad dieseln över bensinmotorn. Så det är väl anledningen till just dieseln.
Så 17-18 veamotorerna är relativt felfria då eller?
Utrustningmässigt minst momentum,men helst summum.
Jag har en 2017 D4 och den har har varit så gott som felfri efter 6500mil/3,5 år. Vad jag har snappat upp så ska man undvika bilar som bara körts korta sträckor. Batteriet är en svag punkt så jag använder motorvärmare med batteriladdare ofta. Den 5 cyl finns ju även på senare modeller upp till 2018, men då med 4wd
kievY skrev:text... Med 5 cylindriga motorn är det högre skatt och annan miljöklass...text
Att det är högre skatt tas väldigt ofta upp men spelar det verkligen ngn roll?
Under normala förhållanden tappar väl en bil 40% eller så var 3:e år. Innebär att värdeminskningen per år för en V60 2017 vs V60 2012 är bra mkt högre än skillnaden i skatt.
Oklart vad skillnaden i försäkringskostnad är men det kan lätt vara lika mkt som skatteskillnaden.
Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]