Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Snart så blir jag också med solceller.
IMG_5578.jpeg
IMG_5578.jpeg (2.59 MiB) Visad 271 gånger
Växelriktare och övrig kringutrustning blev monterade idag.
IMG_5585.jpeg
IMG_5585.jpeg (3.41 MiB) Visad 271 gånger
Väntar nu på dom som ska upp på taket och täcka dom nya takpannorna med solceller.
Användarvisningsbild
av garinge
hoppas din nätägare är snabb med att hantera ärendet och inte behöver "förstärka" nätet så det tar tid så du får igång dom snabbt och snart :)

här tog det jan22-slutet juni23 för eon att undersöka nätets kapacitet (9mån) 14mån för nya elskåpet+mätare och sen 10mån att förstärka nätet så man fick ett
"nu är förstärkning" färdig, samt 10dagar för någon vattenfalls snubbe som skulle komma ut och kolla att dennes kollegor satt dekaler i nya mätarskåpet och att nya elmätaren faktiskt satt där...
eon var inte snabba i vårt fall... tröttsamt Ja! :)

Men nu funkar det, synd det snart är höst med mörkare väder och mindre sol tills nästa vår :/
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
garinge skrev:hoppas din nätägare är snabb med att hantera ärendet och inte behöver "förstärka" nätet så det tar tid så du får igång dom snabbt och snart :)

här tog det jan22-slutet juni23 för eon att undersöka nätets kapacitet (9mån) 14mån för nya elskåpet+mätare och sen 10mån att förstärka nätet så man fick ett
"nu är förstärkning" färdig, samt 10dagar för någon vattenfalls snubbe som skulle komma ut och kolla att dennes kollegor satt dekaler i nya mätarskåpet och att nya elmätaren faktiskt satt där...
eon var inte snabba i vårt fall... tröttsamt Ja! :)

Men nu funkar det, synd det snart är höst med mörkare väder och mindre sol tills nästa vår :/
Nätägaren är Ystad Energi. I princip ingen i närheten som har några paneler. Grannen jobbar på Ystad Energi och han sade att det brukar ta max en vecka att köra igång systemet. Min bror som bor en mil utanför Ystad har eon som nätägare och där tog det 6 - 7 månader att förstärka nätet innan han fick sälja.
vjohnj skrev:Bara köra i ö-drift. Men du måste ha batteri-bank om jag fattat rätt ?
Helt rätt! Man måste ha batterier för att kunna köra ö-drift. Man måste också gräva ner ett eget jordplan eller jordspett. Kan vara riktigt bökigt, man måste också ha en speciell besiktning som även säkerställer att det inte matas ut ut el på nätet vid ö-drift.
  • 1
  • 188
  • 189
  • 190
  • 191
  • 192
  • 280
Högt motorljud

Köp en skiva till motorhuven. IMG_1818.jpeg[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäk[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]