Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frankenstein911
Hej! Sedan några månader hörs ett ganska högt pysande ljud vid gaspådrag i min V70 2.4D från 2010 (175 hk). Det var inget man hörde innan i lika stor omfattning men så klart ska det höras när turbon arbetar, men ljudet har helt klart blivit mer märkbart under de senaste månaderna, det hörs främst när rutorna är neddragna. När motorn är kall och man kör iväg kan man höra ett vinande ljud som försvinner när motorn blir varm. Vågar man hoppas på något läckage eller är turbon sliten tro? Bilen har gått 25 000 mil. Ibland tycker jag att turbolagget verkar större än tidigare, men man kanske är paranoid.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är inte alls säkert du är paranoid. Din bil har nog plaströret under motorn, från turbo till laddluftkylare. De sprack i tid och otid. Min 2012:a har aluminiumröret från början, men det gick hål på det också.
Bränsleförbrukningen sjönk 10-15% när jag bytt till helt rör, så det lönar sig att kolla upp.
av Frankenstein911
apersson850 skrev:Det är inte alls säkert du är paranoid. Din bil har nog plaströret under motorn, från turbo till laddluftkylare. De sprack i tid och otid. Min 2012:a har aluminiumröret från början, men det gick hål på det också.
Bränsleförbrukningen sjönk 10-15% när jag bytt till helt rör, så det lönar sig att kolla upp.
Tack för ditt svar! Det låter ju lovande, ska kolla upp detta när jag har tillgång till lyft. Är dessa rör svåra att byta tro?
av Frankenstein911
Tack så mycket för alla svar, det uppskattas! Frågan är om det är lätt att upptäcka om och i så fall var det läcker i dessa rören/slangarna? Har köpt läcksökningsspray som jag hoppas är till hjälp.
Volvo V40, 2014 eller 2016?

Utöver själva bilarna skulle jag ocks&ar[…]

Visa din semesterbil(d)

Är på väg norrut mot Urshult p&ari[…]

mätarhus siffror

hej, när jag håller in trip nollstä[…]

Det är länkarmen till givare för h&[…]