Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har ett problem med min 940 GL (-91). Motorn är en B230 FB. När jag ska starta bilen på morgonen så startar den direkt, men om jag åker 5-10 min. och sedan stannar bilen så vill den inte starta för mig igen. Väntar jag i ca: 15 min. och försöker starta så startar den igen.

Symtom på bilen: Lambda lampan lyser hela tiden när jag kör. Hög bränsleförbrukning, rycker svart som om att motorn får för mycket bensin, går ryckigt på låga varv, tomgången ligger på 5-600 varv.

Har även flera felkoder, men kan inte dem i huvudet, återkommer med dom.
Användarvisningsbild
av freak1
Jag hade liknande problem med min 740. Fel koderna jag fick var att lambdasonden fick för fet blandning samt att luftmassamätaren var kass.
Det visade sig att det var fördelarlocket och rotorn som var brända. Efter byte gick bilen felfritt. Troligtvis så förbrände motorn inte all soppa som den skulle, vilket gjorde att luftmassemätaren inte kunde förse med luft så det räckte, och lambdasonden därmed tyckte att blandningen var för fet. Kolla lock och rotor även stiften, det är mitt förslag.

Lycka till :)
av lill_dvargen
okej. Ska göra det... Det har jag inte tänkt på. Hade för mig att felkoderna handlade om för fet blandning och om lambdasonden om jag inte minns helt fel. Tror också att jag hade felkod på att bränsle trycket var för lågt.
av lill_dvargen
har kollat rotor och fördelare. var ok. felkoderna jag hade var 2-3-2, 2-1-3. Kan verkligen inte hitta felet. verkstad nästa???

Vattenfall har inte implementerat effekttariffer &[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]