Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
kicken skrev: fre 01 sep 2023, 08:13 ..Jag känner ett litet litet glapp upp och ner men kan det göra så mycket som 5 gram?
Det är klassiska hävstångslagen som gäller: vikt * momentarm.
Om hjulet väger 15 kg och är 0.1mm förskjutet från centrum ger det ett moment på 15 000 * 0.1 = 1500 gram-millimeter
Sätter du en kompensationsvikt 20"/2 = 250 mm ut från centrum så behövs 1500 / 250 = 6 gram för att ge samma moment
De gamla egyptierna hade uppenbarligen rätt :-D
Prova lägg lagom många varv kontorstejp runt navet så att glappet försvinner och se om det hjälper.
Det är ju bara fråga om att centrera fälgen exakt innan man drar fast bultarna..

Road Force..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Framför allt, skruva inte in en skruv och dra fast och sedan nästa. Skruva in alla skruvar med hjulkors så dom "tar emot". Lossa alla lite (halvt varv?) så du kan" vicka" lite på hjulet. Håll sedan utåt i däcket och skruva in en skruv för hand. Håll utåt på ett annat ställe och skruva in nästa (mitt emot) för hand tills det tar emot. När hjulet inte längre går att "vicka" på kan du spänna fast det med moment om du kan. Då är hjulet så nära centrerat du kan komma utan mellanlägg
Användarvisningsbild
av Erik Å
En del här hävdar att skruvarna självcentrerar men jag håller inte med. På den tiden man hade koniska muttrar så fick man en viss självcentrering av fälgen när man drog fast muttrarna.
Skruvarna däremot sitter alldeles för "sladdrigt"; den invändiga gängan är kort och sitter en bra bit in i hålet bakom bromsskivan så pga nödvändigt spel i gängan så kan varje skruv i princip vicka några grader. Och den blir kvar där fälgen råkade befinna sig när man drog fast skruven. Det blir många fler tiondels millimetrar i lägesoäkerhet än vad man kan tillåta för att få perfekt balans , enda lösningen är att fälgen (med eventuell adapterring) måste passa på navets centrumtapp med minimalt radiellt glapp..
Själv har jag "lackat" insidan på fälgarnas centrumhål med epoxy och slipat in så att de passar perfekt på naven.
Äntligen perfekt balans (förutsatt förstås att man köper däck som inte är orunda). Men det tog mig bra många år att komma fram till detta :-D
av kicken
Jag skruvar Alltid i mina bultar ordentligt, alltså som ni beskriver, och jag har fixat så navringarna sitter tajt men ändå vibrerar dom.. så trött, får ringa volvo och fråga and programvara på måndag :-(
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag skulle föreslå Road Force balansering som nästa steg, först då vet du att däck och fälgar är 100% okej. :-)
Hittar man inget där får man börja felsöka drivaxlar, bromsskivor, hjullager osv..
Du har förstås kollat att du inte har anliggande broms?
av kicken
Erik Å skrev: lör 02 sep 2023, 21:05 Jag skulle föreslå Road Force balansering som nästa steg, först då vet du att däck och fälgar är 100% okej. :-)
Hittar man inget där får man börja felsöka drivaxlar, bromsskivor, hjullager osv..
Du har förstås kollat att du inte har anliggande broms?
Jag vet men vill inte lägga för mycket pengar, då säljer jag hellre fälgarna... Men jag funderar på montera fälgarna på våran V60 2012 och se om det vibrerar då, kostar ju bara tid , är ju samma navstorlek men kan5inte samma et men borde väl funka?
Användarvisningsbild
av js1
Erik Å skrev: fre 01 sep 2023, 19:58Själv har jag "lackat" insidan på fälgarnas centrumhål med epoxy och slipat in så att de passar perfekt på naven.
Äntligen perfekt balans (förutsatt förstås att man köper däck som inte är orunda). Men det tog mig bra många år att komma fram till detta :-D
Sånt där gillar jag. Kan du beskriva mer i detalj hur du gick tillväga? Hur vet du att slipade så epoxilagret blev jämntjockt varvet runt?

Är naven så exakta så du ändå kan skifta fram/bak eller blir varje fälg unik till respektive nav?
Användarvisningsbild
av ShogunX
kicken skrev: sön 03 sep 2023, 08:25Jag vet men vill inte lägga för mycket pengar, då säljer jag hellre fälgarna... Men jag funderar på montera fälgarna på våran V60 2012 och se om det vibrerar då, kostar ju bara tid , är ju samma navstorlek men kan5inte samma et men borde väl funka?
Nu vet jag inte måtten på fälgarna i fråga. Men har de samma eller snarlika mått som originaldimensionerna till S/V90 så bör, utöver en ET-skillnad, fälgarna även vara bredare samt att däcken är bredare/har högre profil än originaldimensionerna till V60. Även med ett lägre ET, bredare fälgar samt däckskillnader bör du kunna montera dem på din V60 och utföra testet utan problem.
  • 1
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
Kamremsdrev vevaxel

Sant, då lär det inte få plats ng[…]

Ökad komfort med 17”

Har sett väldigt många annonser med jus[…]

Front v70 stöldbegärligt

V70 från 2000 och framåt har varit h&a[…]