Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sOFFe
Köpte en V70 D5 2011 i vintras och ac kyler ingenting.
Jag har kontrollerat mängden på kylmediet och det är "fullt".
Det hörs inte att kompressorn slår till när jag trycker in knappen och min erfarenhet av andra bilar har varit att det iaf klickar till när kompressorn startar men jag vet inte hur det ska vara på denna.
Har denna kompressor den där magnetkopplingen som kan behöva schimsas?
Önskar tips på vad jag ska kolla som nästa steg.
Edit: ska kylfläktarna starta när jag trycker på ac så kan jag isf nämna att de startar inte.
Användarvisningsbild
av leiwi
hur har du kontrollerat att att du har rätt mängd köldmedia när inte kompressorn går????

Om inte kompressorn slår till så är det förmodligen köldmedia som saknas eller att du behöver shimsas
Men kolla förs att du har ström fram till magnetkopplingen
av Ceska
Det finns en hel del vilkor som måste uppfyllas innan kopplingen ska kunna aktiveras: finns kylbehov (beräknas av styrenheten med hjälp av föångartempgivare, utetempgivare samt kupetempgivare)- ja nästa steg - finns det tillräckligt med tryck i systemet, kommer inte ihåg värdet skulle tippa på 2-3 bar, detta övervakas av tryckgivare på högtryckssidan. Så där bör man starta sin felsökning.
av sOFFe
Sorry att jag inte svarat eller uppdaterat tråden.
Jag fick hjälp att kolla trycket på lågtryckssidan och det trycket var cirka 60 psi/4 bar.
Ej mätt på högtryck.

Jag har kollat de säkringar som finns och inte hittat något knas där.
Jag har en icarsoft VO2 felkodsläsare men i den hittar jag inte igen något som har med ac/kompressor att göra förutom live-data som säger "ac-tryck n/a", inga felkoder heller.
Jag har fått info att denna kompressor inte har någon magnetkoppling som kan behöva schimsas, någon som vet om det stämmer?

Tips på var tryckgivaren för högtryckssidan är placerad?
av m2c
Har du kollat live data även på motorns styrsystem i diagnosendatorn? Vissa värden ligger där och inte i klimatenheten som man skulle kunna tro.
av sOFFe
Jo jag märkte det idag och där fanns det två värden som hade med ac att göra och det var "ac-tryck" som låg på 4100 kPa och "ac relästatus" som var "aktiverad".
av m2c
Konstigt, trycket motsvarar typ 600 psi om jag inte räknar fel. Den borde bryta på högtrycksvakten tidigare.
Rigga upp en vattenslang med kallvatten som du dränker kondensorn med. Kolla om du får kyla då, eller åtminstone lägre tryck enligt givaren.
Volvo V40, 2014 eller 2016?

Utöver själva bilarna skulle jag ocks&ar[…]

Visa din semesterbil(d)

Är på väg norrut mot Urshult p&ari[…]

mätarhus siffror

hej, när jag håller in trip nollstä[…]

Det är länkarmen till givare för h&[…]