- sön 03 sep 2023, 10:48
#1553572
Hej!
Köpte nu för många år sedan en gammal volvo 740 gle -89 som nu gått 15000 mil ungefär(knappt inkörd) av en gammal gubbe där den stått i garage större delen av sitt liv med trippar till sommarstället på somrarna.
Under dom 8 år jag haft den så har jag kört sparsamt och nästan enbart på somrarna(blev en vinter i brist på annan bil).
I år har den körts väldigt lite då jag lyckats sparka liv i min gamla saab 900 T16 från -91. Den är lite trimmad och efter ett omfattande svets jobb (hela framvagnen var bortrostad, fanns knappt några länkarmsinfästningar kvar) så är den nu rätt OK även om CE lampan och turbon läcker lite olja.
Så nu innan vintern så brukar jag ta in de andra bilarna jag har och linolja in dom inför vintern(volvon bor i ett utomhus tält) och göra en vanlig service.
Nu när jag bytte tändstift på volvon så är dom blöta och svarta, hela vägen upp på gängorna. Saabens som borde vara katastof i jämförelse ser mycket bättre ut. Går volvon fett eller vad kan det vara? Det enda problemet jag har är att den går ojämnt när den är kall på tomgång men gasar man till lite snabbt upp till ca 2000 rpm så försvinner det problemet. Den ryker inte och går bra i övrigt.
Saabens stift är betydligt äldre och gått mycket längre, flera tusen mil medans volvons kanske gått max tusen mil.

Saabens är det vänstra, jag tycker det ser mycket finare ut än volvons rätt svarta och dyblöta stift

Köpte nu för många år sedan en gammal volvo 740 gle -89 som nu gått 15000 mil ungefär(knappt inkörd) av en gammal gubbe där den stått i garage större delen av sitt liv med trippar till sommarstället på somrarna.
Under dom 8 år jag haft den så har jag kört sparsamt och nästan enbart på somrarna(blev en vinter i brist på annan bil).
I år har den körts väldigt lite då jag lyckats sparka liv i min gamla saab 900 T16 från -91. Den är lite trimmad och efter ett omfattande svets jobb (hela framvagnen var bortrostad, fanns knappt några länkarmsinfästningar kvar) så är den nu rätt OK även om CE lampan och turbon läcker lite olja.
Så nu innan vintern så brukar jag ta in de andra bilarna jag har och linolja in dom inför vintern(volvon bor i ett utomhus tält) och göra en vanlig service.
Nu när jag bytte tändstift på volvon så är dom blöta och svarta, hela vägen upp på gängorna. Saabens som borde vara katastof i jämförelse ser mycket bättre ut. Går volvon fett eller vad kan det vara? Det enda problemet jag har är att den går ojämnt när den är kall på tomgång men gasar man till lite snabbt upp till ca 2000 rpm så försvinner det problemet. Den ryker inte och går bra i övrigt.
Saabens stift är betydligt äldre och gått mycket längre, flera tusen mil medans volvons kanske gått max tusen mil.

Saabens är det vänstra, jag tycker det ser mycket finare ut än volvons rätt svarta och dyblöta stift


Volvo 740 GLE -89 = Fin bilen
Peugeot 107 -05 = Bara går går och går sedan lite till
Saab 900og Turbo T16 -91 = Rostig projekt bil som nu är besiktigad och rullar
TY kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6kOID ... QW46S4Jwjw
Peugeot 107 -05 = Bara går går och går sedan lite till
Saab 900og Turbo T16 -91 = Rostig projekt bil som nu är besiktigad och rullar
TY kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6kOID ... QW46S4Jwjw