NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har spenderat hela dagen med att försöka få av muttern på spindelleden på V50n men den j@%÷€& sitter kvar.
Från början satt den rejält fastrostad i navet (eller vad det nu blir) men efter många vändor rostlösning lyckades jag dra loss den. Drog muttern ett varv och sen var det kört. Hur jag än gör så snurrar kulleden med muttern. Omöjligt att få muttern att röra sig uppåt eller nedåt på gängorna.

Har försökt med domkraft att trycka upp under leden så att kulan ska kila fast sig. Det gör den och jag får ta i rejält för att dra muttern. Men när den väl lossnar så nog fan snurrar skruven med..

Finns ju ett spår för mothåll på ovansidan men vad passar där? Kapade av en insex 6mm i tron om att den skulle funka men den känns för liten. Torx?
Nu har du, som jag ser det två möjligheter, kanske 3.

1: Spänn upp kulleden med domkraft och nyttja mutterknack för att få loss muttern. Arbeta av den genom att vända håll då och då. Alltså lossa lite, dra åt, lossa mer, dra åt, lossa ännu mer osv. Viktigt att gängorna är så rena du rimligen kan få dem. Nyttja lite wd40 motsv för att underlätta att det lossnar.

2: Gör en slitz muttern ner till godset med vinkelslip och banka sedan bort muttern alt fixa det med en mutterspräckare

3: Värm godset och stången för att kanske kunna koka bort rostlösaren som finns mellan konan och stången. Gör nytt försök med fast nyckel alt enl nr 1

// Jonas
Projektet var att byta drivaxel, så vill helst inte såga. Men det kanske får bli så tillslut och sen montera en ny spindelled.

Är det svårt att spräcka en mutter? Tveksamt om jag kommer åt med vinkelslipen, det är rätt tight. Men bör kunna använda multiverktyg och såga en slits.

Bör man inte värma på muttern och hoppas att den expanderar eller hur funkar det?
Om du bara ska ut med drivaxeln så räcker det stt du kör lös främre skruven till länkarmen, sen kan du bryta ut länkarmen tillräckligt för att få ut drivaxeln från spindeln. Du behöver inte lossa på spindelleden.
binkie skrev: sön 03 sep 2023, 07:05 Om du bara ska ut med drivaxeln så räcker det stt du kör lös främre skruven till länkarmen, sen kan du bryta ut länkarmen tillräckligt för att få ut drivaxeln från spindeln. Du behöver inte lossa på spindelleden.
Det vore ju en smidig lösning. Då är det bara att lossa på bulten och sen vrida ut länkarmen?
Är det lätt att få tillbaka den sen?
Funkade hur bra som helst att lossa främre fästet av länkarmen. Så nu är drivaxeln bytt. Stort tack för tipset!

Behövs det göras hjulinställning nu när jag lossade länkarmen?

Tyckte nästan skruven ser sprucken ut när jag kollade idag. Kanske därför den klämmer åt muttern. Inte optimalt kanske men lär väl funka att köra med, den ramlar ju knappast av?
20230902_164231.jpg
20230902_164231.jpg (5.95 MiB) Visad 1387 gånger

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]