Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu, först nu, har jag haft tillfälle att köra bilen vi köpte för några månader sedan.

Vi har haft två nyare Volvo innan denna, två XC60 T8 med nästan all utrustning så det är ju stor skillnad i priset på dem och denna bil, men här är mina spontana reflektioner;

Negativt:
Motorn går ju väldigt hårt, när man startar den en kall morgon tror man ju att det är en stenkross som bor under huven.

Detta exemplar är nästan helt befriat från utrustning och jag kan sakna navigation och elstolar, bara för att nämna två saker

Positivt:
Nästan allt annat, faktiskt. Komforten på långfärd är underbar och den är riktigt snygg.

Sammantaget är vi (fortfarande) väldigt nöjda, en härlig bil!
Första felen!

Besiktningen avslöjade en brusten fjäder bak, och som om det inte var nog så började den varna för srs-fel.

Men, heder åt säljaren, det är fem och en halv månad sedan köpet och rent juridiskt har de väl ett visst ansvar första sex månaderna men jag blev ändå lite förvånad med tanke på att bilen är såpass gammal och har gått närmare 20.000 mil, de tog både fjädern och srs-felet så jag ska alldeles strax åka och hämta bilen hos vår lokala verkstad. :)

Heder åt Skobes bil, som löste det på ett väldigt smidigt sätt.
DaddyTapir skrev:Första felen!

Besiktningen avslöjade en brusten fjäder bak, och som om det inte var nog så började den varna för srs-fel.

Men, heder åt säljaren, det är fem och en halv månad sedan köpet och rent juridiskt har de väl ett visst ansvar första sex månaderna men jag blev ändå lite förvånad med tanke på att bilen är såpass gammal och har gått närmare 20.000 mil, de tog både fjädern och srs-felet så jag ska alldeles strax åka och hämta bilen hos vår lokala verkstad. :)

Heder åt Skobes bil, som löste det på ett väldigt smidigt sätt.
Kul med sådana företag och tack för att du delar med dig. Annars är det bara de som inte är nöjda man hör.
En kort uppdatering i min lilla bildagbok;

XC60:n har nu rullat närmare 30.000 mil och fick nedslag på en styrled på årliga besiktningen, i samband med det passade jag på att byta skivor och belägg fram då de började närma sig slutet av sin livstid. Nya däck har det också blivit... och tja, det är väl ungefär det som har hänt.

Oljebyte i växellåda och haldex lämnade jag in men enklare oljebyte på motorn har jag gjort själv med tätare intervall än boken föreskriver, mest för att det känns bra. Ett preventivt byte av multirem och spännare blev det också när jag tänker efter.

Sammantaget är vi otroligt nöjda med vår lilla Volvo, den är fortfarande bekväm och stabil, snygg... Vi är verkligen nöjda, jag är inget fan av Volvo men det finns verkligen ingen annan bil i klassen jag hade velat ha. Kollegan har en jämngammal X3 med dieselsexa och motorn är en pärla, mycket starkare och snålare än Volvons träiga femma och infotaiment är snyggare på BMW:n men sammantaget föredrar jag ändå XC60 på nästan alla punkter.
Ytterligare ett år har passerat och nu börjar det dyka upp lite fel;

-får fylla på glykol då och då
-ac fungerar ok men sämre än tidigare
-låset på förardörren har börjat bråka
-klonkar vänster fram

Sen är det en del småsaker men den ska repareras inom kort, jag vet fortfarande inte vad som skulle vara en bättre bil i prisklassen så XC:n får bli kvar ett tag till, det kommer säkert kosta 50k eller något att laga allt men som sagt, vilken bil är bättre? Nya XC60 förstås men den gör samma jobb som den här och priset är så mycket högre.
33 000 mil har den bakom sig, nu har den stått på verkstad i två veckor och än så länge har de fått ny kylare, bromsok runt om och en massa grejer i framvagnen, samt nytt lås på förardörren.

Verkar som att det blir lite mer också också innan de är klara, jag passade även på att välja till oljebyte i Haldex samt växellåda.

Får väl se om jag kostar på kamremsbyte också, den ska väl egentligen bytas nästa år sett till milen men det är kanske lika bra att ta det nu så slipper man krångla?

Det ska bli kul att se notan på allt det här, men det känns fortfarande som vettiga investeringar med tanke på att jag fortfarande inte kan hitta en bättre bil för de pengarna.

Det mesta, om inte allt, är ju också sådant som egentligen inte var akut och sådant man hade kunnat göra hemma på gården under en helg och på så sätt spara sköna slantar men jag har absolut ingen lust att lägga dyrbar fritid på att skruva och greja just nu:)
Det blev, som alltid när man har bilen på verkstad, lite tillkommande jobb och notan landade på ganska exakt 50.000kr ink moms, mycket pengar men... tja, jag är nöjd ändå, det mesta hade såklart gått att lösa själv men med många svordomar och blodiga knogar... och visst hade det varit fördelar med att bara byta bil mot en annan med lägre mil och / eller typ en helt ny, eller en elbil eller... tja, vad som helst. Men jag vill ha en XC60 och det kändes inte vettigt att köpa en annan bil heller, när denna känns så bra. Plus att jag var tydlig med att verkstaden hellre skulle byta en grej för mycket än en för lite, allt för att den ska rulla tryggt och pålitligt i vinter.

Jag är bara glad att ha pärlan hemma igen:)

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det jobbigt när det blir tomt i[…]

Läckage kylarvätska

Vilken hjälte du är! Ser exakt likadant […]