Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LeoHellman
Hej undrar om någon vet vart man kan få tag i en kamremskåpa åt en B234F motor? känns lite osäkert stt köra utan :x

+ Vet någon hur många mil en B234F håller??
Användarvisningsbild
av lennarte
Dom håller hur länge som helst, min har rullat omkring 50000 mil, varav dom sista c:a 10000 milen på etanol (E85). Byter kamrem vart 5-te år och oljebyte varje år 500 - 700 mil. (Biltemas Semisyntetisk 10W40)
av panth0n
B234 (och B204) är lite av en egen kategori i rödblocken. Den håller endast om man sköter den till skillnad från alla de andra rödblockarna.

Byt samtliga löphjul och spännaren också. Oljepumpsskruven är ett måste också. Skär ett löphjul, oljepumpsskruven eller kamremmen går av förstör du hela motorn. Likaså om balansaxelremmen finns kvar och hoppar av - då är motorn förstörd.

Tips är att klippa av den och ta bort den från motorn. Jag sänkte bränsleförbrukning, fick snabbare gasrespons och det vinande ljudet från balansaxlarna försvann utan remmen.

Läsvärt: https://www.volvoclub.org.uk/faq/B234Ftimingbelts.htm
Användarvisningsbild
av LeoHellman
När jag köpte bilen fick jag med en Dayco kamrem och 3 löphjul. tror jag ska köpa en helt ny rem för vet ju ej hur gammal denna är. Men nu så undrar jag var balansaxelsremmen finns? jag hör inget vinande ljud när jag varvar bilen men vill kolla att jag inte har den och isåfall klippa och ta bort den.
Användarvisningsbild
av lennarte
Att balansremmen inte återmonteras efter kamremsbyte är för att livslängden på balansremmen är betydligt kortare än kamremenrembyte. Byte var satt till 6000 mil, men det hände att balansremmen "gav upp" innan dess. Kamremen håller betydligt längre än så. Jag byter efter 5 - 6 år (förra gången 2018). Jag byter dock inte löphjulen, dom håller betydligt längre än så. Kanske 20 - 30 tusen mil utan vidare, mina har suttit där i minst 20000 mil. Kanske 30000 mil också. Jag har borrat ett litet hål i tätningen till löprullen, precis så stort att jag får i en special smörjspets så jag kan pumpa i molycote fett (BR 2 +) med grafit.
Användarvisningsbild
av lennarte
Att balansremmen inte återmonteras efter kamremsbyte är för att livslängden på balansremmen är betydligt kortare än kamremen. Byte var satt till 6000 mil, men det hände att balansremmen "gav upp" innan dess. Kamremen håller betydligt längre än så (kanske dubbelt) Jag byter efter c:a 5 år (förra gången 2018). Jag byter dock inte löphjulen, dom håller betydligt längre än så. Kanske 20 - 30 tusen mil utan vidare, mina har suttit där i minst 20000 mil. Kanske 30000 mil också. Jag har borrat ett litet hål i tätningen till löprullen, precis så stort att jag får i en special smörjspets så jag kan pumpa i molycote fett (BR 2 +) med grafit. Gjorde det för 3-dje gången nu i sommar, när jag bytte toppackning. Vet ej hur gamla dom var när jag bytte första gången, men motorn hade då gått 38000 mil, den har nu rullat omkring 15000 mil till. Väg mätaren har stannat på c:a 41500 mil
Användarvisningsbild
av LeoHellman
Okej tack för svaret, Lika bra att jag lägger nya löprullar då jag ej vet när dem blev bytt. Undrar var någonstans balansaxelremmen finns?
Användarvisningsbild
av lennarte
LeoHellman skrev: lör 02 sep 2023, 00:09 Okej tack för svaret, Lika bra att jag lägger nya löprullar då jag ej vet när dem blev bytt. Undrar var någonstans balansaxelremmen finns?
Om du tvunget ska ha en balansremmen så finns den här

https://vparts.se/se/balansaxelrem-till ... MtEALw_wcB
Jag rekommenderar inte det. Den är dessutom det allra lättaste att få dit rätt. Och då vibrerar motorn mer än om du kör utan rem. Glöm inte p-boxar när du ändå är där och skruvar. Boxarna har fullt oljetryck från motorn och min läckte där fast jag inte har balansrem. Jag bytte alla p-boxar nu när jag bytte toppackningen (6 st??) bytte då även skruv, p-box och drev till oljepumpen.
Användarvisningsbild
av LeoHellman
Tror du förstog mig fel. jag vill veta var någon stans på motoren remmen finns så jag kan ta bort den för vill köra utan balansaxelsrem.
S40 1.8f ac problem

Kan nämna att det är samma in/utlopps di[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]