Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har ett problem på min nybegagnade V60 MY19 där spolarvätskan på bakrutan formar vita prickar eller kristaller som sätter sig på både ruta och ner på lacken när det rinner av rutan. Handlar det om dålig spolarvätska eller vad kan det bero på? Det är samma spolarvätska som fylldes på av bilhandlaren (Bildeve, Volvo ÅF).
IMG_4325.jpeg
IMG_4325.jpeg (4.18 MiB) Visad 3623 gånger
Demonen skrev:Hej,

Har ett problem på min nybegagnade V60 MY19 där spolarvätskan på bakrutan formar vita prickar eller kristaller som sätter sig på både ruta och ner på lacken när det rinner av rutan. Handlar det om dålig spolarvätska eller vad kan det bero på? Det är samma spolarvätska som fylldes på av bilhandlaren (Bildeve, Volvo ÅF).
Såg inte tidigare svar Bild
Skickat från min iPhone med Tapatalk
binkie skrev: ons 30 aug 2023, 19:08 Inte råkat slå adblue i spolarbehållaren? Inte första gången det händer tyvärr.
Vore ju mycket märkligt om bilhandlaren som dessutom är bland Sveriges största Volvo ÅF gör den tabben. Jag ska kanske ringa till säljaren jag var i kontakt med och fråga om det, i så fall har det ju varit fel redan sedan jag köpte bilen eftersom jag inte fyllt på med spolarvätska eller adblue. Har ägt bilen sedan mitten av juni 2023, så lite mer än två månader.
Demonen skrev: ons 30 aug 2023, 20:57
binkie skrev: ons 30 aug 2023, 19:08 Inte råkat slå adblue i spolarbehållaren? Inte första gången det händer tyvärr.
Vore ju mycket märkligt om bilhandlaren som dessutom är bland Sveriges största Volvo ÅF gör den tabben. Jag ska kanske ringa till säljaren jag var i kontakt med och fråga om det, i så fall har det ju varit fel redan sedan jag köpte bilen eftersom jag inte fyllt på med spolarvätska eller adblue. Har ägt bilen sedan mitten av juni 2023, så lite mer än två månader.
Nu har jag inte sagt att det är adblue i spolarvätska, bara en teori. Det finns klåpare på alla ÅF, behöver bara vara någon sommarvikarie eller rent av en annan kund kanske som lånat bilen under någon helg och gjort tabben.

Dock brukar munstycket fort bli täppt av kristallerna som blir av adblue när det torkar.
kievY skrev: tis 19 sep 2023, 12:06 Fick du ordning/svar på vad det var kristaller?
Jag har inte pratat med säljaren eller någon hos bilhandlaren ännu kring det. Har fortfarande mina funderingar kring vad det kan vara. Jag har en teori och det skulle kunna vara att spolarvätskan är utspädd med hårt vatten och de vita kristallerna/prickarna är kalk. Jag spolar med spolarvätska varje dag nu både fram och bak så hoppas den tar slut snart så jag kan fylla på med nytt och se om problemet återstår med ny spolarvätska som inte är utspädd. Återkommer med ett svar när jag lyckats få svar på problemet.

Försöket hitta bränslepumprelä[…]

D4 VEA dricker olja

1

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]

Hej! Symbolen för avgasreningssystem lyser o[…]