Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

malajo skrev: sön 27 aug 2023, 21:13 Hur mycket brukar det "fela" på en billig multimeter?
Biltema har ju för ca 100kr

Sent from my 2107113SG using Tapatalk
Jag har två st biltema 100-200kr ;-).. Man får räkna med 0,5-1% (1% vid 12V är 0,12V, dvs ganska mycket fel)
Senast redigerad av 2 Okalettos, redigerad totalt 0 gång.
Det är ju ISO kalibrerade instrument man lär ha då, dom billigaste jag sett börjar från runt 700kr och ökar väldigt snabbt.

Sen hur mycket en ikke-kalibrerad dito diffar varierar ju enormt... Har haft billiga (alá 100-200kr) mätare som både visat tämligen exakt(med antagandet att det kalibrerade instrumentet visade rätt) och mindre exakt(uppemot 0.5V fel). Det är väl främst det som är skillnaden mellan kalibrerat och ikke kalibrerat. 2 exakt likadana, ur samma batch, ikke kalibrerade mätare kan visa "helt" olika, medans kalibrerade diton visar hyffsat lika.

Jag är dock nyfiken på vad du tänkt göra som kräver <0.2% exakthet vid 12V :) Det är ju knappt så att det ens existerar 12V strömförsöjning som är så exakt :P
Lucif3r skrev: mån 28 aug 2023, 01:04 Jag är dock nyfiken på vad du tänkt göra som kräver <0.2% exakthet vid 12V :) Det är ju knappt så att det ens existerar 12V strömförsöjning som är så exakt :P
Hej, tanken är att ha lite bättre koll på ett blybatteris vilospänning, det är ju bara ca 0,3V skillnad mellan fulladdat och halvfullt..
Köper du en Fluke multimeter så är de i praktiken 10x bättre än den noggrannhet som står i databladet. Deras 3000 kronors modeller har dock inte så imponerande prestanda, vill man ha bättre så får man välja dem som kostar runt 10k.
Kina-multimetrar brukar ligga precis på utlovad onoggrannhet, står det ±1% så ligger de precis där (när de är nya och i rumstemperatur) Har en UNI-T UT71E själv hemma. Ingen superprecision direkt. Tänk också på att dessa drar ur sitt 9V-batteri alldeles för snabbt trots allt skryt om automatisk avstängning, ta ur batteriet när de inte används så man inte får skador pga syraläckage..

Vill man mäta med precision så ska man satsa på en bänkmultimeter. Men smakar det så kostar det..
Jag kopplade ihop 4 st gamla Agilent/Keysight 34401A på jobbet, ingen av dem var kalibrerad på 15 år eller mer. Och de visar exakt samma spänning med 5 siffrors upplösning.. Smått obegripligt (jo jag konstruerar elektronik..) :-/
Men det känns väl onödigt för att mäta på ett bilbatteri? Om generatorn ger rätt laddspänning dvs 14-14.5V så sköter det sig själv. Och gör det inte det så behöver man ett nytt batteri ;-)
(dock läge att mäta att man inte har läckströmmar när bilen står övergiven)
Att räkna fram laddningsstatus från spänning är inte lätt. På Toyota material handling (som tillverkar eltruckar) i Mjölby var de rätt stolta över att ha fått fram en av marknadens bästa "fuel gauge" för truckar med blybatterier. Men de hade jobbat i många år på att få till en fungerande algoritm, den kommer de inte att ge bort :-D
Kan ju vara värt att nämna att en BMS ofta har en strömshunt där den mäter och integrerar strömmen som går in och ut ur batteriet. På så sätt kan man bättre hålla koll på hur många Ah som för ögonblicket befinner sig inne i batteriet. Gör man dessutom en sån pryl adaptiv så kan den ta hänsyn till hur batteriet åldras, när det senast laddades, temperatur osv
Hade det varit enkelt att räkna ut kapacitet från batterispänning så hade man inte behövt anstränga sig på detta sätt :-)
Jag får korrigera mig själv lite.. Om mätspannet är inställt på 0-20V så ska man tydligen anta att noggrannheten (toleransvidden) baseras på spannet, dvs
totalt max 0,2V fel om +/-1,0% och
totalt max 0,1V fel om +/-0,5%.
Eller mer korrekt uttryckt kanske är,
+/-1,0% = +/-0,1V och
+/-0,5% = +/-0,05V.
'Och/men', är mätaren okalibrerad så kan felet alltid var ännu större..

Ps. Jag har alltid trott, lite naivt kanske, att spannet man väljer bara har med 'decimaler' på displayen att göra, för att det ska bli enklare att läsa av.. Ds.
Senast redigerad av 1 Okalettos, redigerad totalt 0 gånger.
Så sant. ±1% onoggrannhet på "DC Voltage" är rätt värdelöst, leta upp en multimeter som klarar ±0.1% eller bättre.
"You get what you pay for, there is no such thing as a free lunch" gäller även här :-D
Handhållna multimetrar brukar vara notorisk dåliga på AC men det var ju inte det vi var ute efter här
UT71E.JPG
UT71E.JPG (65.42 KiB) Visad 1090 gånger
.
Bild från testet på jobbet nedan.. Antika eller inte, en sån här vill jag ha :-D
Multimetern uppe till vänster är en gammal Keithley 2015, den var uppenbarligen inställd på att visa en siffra mer så den behöver inte nödvändigtvis inte ha fel. Inget av dessa instrument var kalibrerat de senaste åren :-/ Skulle förstås ha haft med en kalibrerad multimeter men fick inte tag på någon just då. Är rätt övertygad om att den hade visat 3.9998V
bänkmultimetrar.JPG
bänkmultimetrar.JPG (74.17 KiB) Visad 1087 gånger

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]

Volvo VIDA till Android?

Hej Är det någon som har VIDA på […]

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]