Köper du en Fluke multimeter så är de i praktiken 10x bättre än den noggrannhet som står i databladet. Deras 3000 kronors modeller har dock inte så imponerande prestanda, vill man ha bättre så får man välja dem som kostar runt 10k.
Kina-multimetrar brukar ligga precis på utlovad onoggrannhet, står det ±1% så ligger de precis där (när de är nya och i rumstemperatur) Har en UNI-T UT71E själv hemma. Ingen superprecision direkt. Tänk också på att dessa drar ur sitt 9V-batteri alldeles för snabbt trots allt skryt om automatisk avstängning, ta ur batteriet när de inte används så man inte får skador pga syraläckage..
Vill man mäta med precision så ska man satsa på en bänkmultimeter. Men smakar det så kostar det..
Jag kopplade ihop 4 st gamla Agilent/Keysight 34401A på jobbet, ingen av dem var kalibrerad på 15 år eller mer. Och de visar exakt samma spänning med 5 siffrors upplösning.. Smått obegripligt (jo jag konstruerar elektronik..)

Men det känns väl onödigt för att mäta på ett bilbatteri? Om generatorn ger rätt laddspänning dvs 14-14.5V så sköter det sig själv. Och gör det inte det så behöver man ett nytt batteri
(dock läge att mäta att man inte har läckströmmar när bilen står övergiven)
Att räkna fram laddningsstatus från spänning är inte lätt. På Toyota material handling (som tillverkar eltruckar) i Mjölby var de rätt stolta över att ha fått fram en av marknadens bästa "fuel gauge" för truckar med blybatterier. Men de hade jobbat i många år på att få till en fungerande algoritm, den kommer de inte att ge bort

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Snart 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande, med många krokiga omvägar
