Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Elmotor går inte tillbaka så långt så att belägen släpper helt utan ligger på lite och det blir varmt,har gjort ren och smörjat ordentligt när jag bytt belägg,
Det jag kan tänka mig är tokigt är att när jag bakar motorn med ett batteri så så låter det och efter en stund så ser man kolven snurra med den stannar inte? Ska det vara så?
volvofantast skrev:Elmotor går inte tillbaka så långt så att belägen släpper helt utan ligger på lite och det blir varmt,har gjort ren och smörjat ordentligt när jag bytt belägg,
Det jag kan tänka mig är tokigt är att när jag bakar motorn med ett batteri så så låter det och efter en stund så ser man kolven snurra med den stannar inte? Ska det vara så?
Kolven ska inte snurra och elmotorn ska inte stanna förrän den är i bott eller du tar bort batteriet. Så felet är att kolven snurrar med.
Det verkar som det är oket. Det sitter som en gängstav i oket ut mot kolven med en "mutter". Elmotorn snurrar på gängstaven så muttern åker in eller ut. det verkar som muttern har fastnat på staven eller att det är något fel på kolven?
Jag har aldrig haft isär oket på en bil med elektriskhandbrom så jag vet inte exakt hur det ser ut.
Vad händer när du tar av motorn och backar den lilla domkraften bakom kolven manuellt med en XZN 8 (eller något annat verktyg som passar tillräckligt bra i splinesen)?
När motorn släpper bromsen vid normal drift går den en kort tid, tillräcklig för att backa mekaniken så beläggen kan gå tillbaka den sträcka de behöver. Om de inte går trögt i hållarna, vilket är ett rätt vanligt problem. Det vill till att hållarna (de bockade plåtarna) sitter i okhållaren ordentligt intryckta i de avsedda spåren. Är spåren lite rostiga och ojämna går inte plåtarna in ordentligt och då klämmer de på beläggen och så blir det varmt.
Felkod ccm-dd21? V70n 2005

Testar igen! Blir tokig på v70in nu! Har […]

AC kompressor V70 2012 ?

Läst detta inlägg och chansade lite best[…]

Sprillans ny generator AS 100A (Bosch kopia) som k[…]

Visa din semesterbil(d)

Det var intressant skogen är full av skrotade[…]