Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1552892
På min 945/93 som fick slavcylindern stulen har jag satt dit en ny.
Kopplingen tog bra från början men sen tog den bara längst ner och for i
botten...då hade damasken hoppat loss och kolven trillat ur..
mindes då att det sattes dit en distans på den gamla...provat med en längre
pinne men får inte vätskan flöda runt.(går inte lufta o pedalen går i botten)
troligen är armen böjd eller så är det fel urtrampningslager(biltemakoppling som gått klanderfritt)
Nu en fråga.kan fjädra tillbaka in o ut kolven på plats till den bottnar, om jag förlänger originalpinnen
hur mycket skall jag förlänga den? så inte kolven hoppar ut? Skall pinnen hålla armen mot stopp eller ska
det finnas lite frigång innan den stoppar mot frikopplingsläget?
#1552897
Original är ju delarna anpassade för varandra så det är inget "spel" alls i pedalen när kopplingen är slut. Då är kolven i sitt innersta läge och lameller börjar slira. Då kan man såga av pinnen en bit så funkar kopplingen ett tag till. Men följden blir att kolven kan "hoppa ut" när det monterats ny koppling. Du får kolla att du fått rätt slav cylinder och pinne till just din koppling, så funkar det nog.

Enda gången det märks någon skill[…]

Jaha, det är en större modell ser jag. U[…]

Bilder

Tack! Med andra ord går inget att justera […]