Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PGV70
Har en v70 2.0 bi-fuel 2013 som drar mycket olja.
Köpte bilen från firma i April.
Det var gjort en service innan jag köpte den. Kamremmen byttes då också. Turbon fick dom byta för det var missljud från den. Dom satte dit ek splitterny.
Bilen har nu rullat ca 1000 mil I våran ägo
För drygt två månader sen började den varna för låg olja. Jag köpte olja o fyllde på så de var strax under max. Tog en månad sen varnade igen. Men då var oljan strax över mitten på nivån så brydde mej inte mer på de. Gjorde ett oljebyte för drygt 2 veckor sedan och nu var nästan en liter borta. Har gått dryga 150 mil.

Syns inget läckage alls från motorrummet. Inte under bilen. Det syns ingen olja på marken där bilen stått.
Det är inge vatten i oljan eller olja i kylarvattnet. Den ryker inte ett skvatt.

1 liter/ ~150mil låter jävligt mycket I mina öron. Hade det varit på 1000 mil hade jag inte sagt något.
Bilen har rullat 19600 mil.

Var tusan tar oljan vägen?

Tror knappast det har nån betydelse men gasen o dess slangar är bortkopplad så ren bensin i dagsläget. (Gjort på auktoriserad verkstad)
av KalleJ
Med kall motor så är det väl det inom ramen.
Kolla över PCV/Oljefällan.
Jag hade kört någon motorrengöring och bytt till 40 olja.
Typ Mobil 1 0W40 FS med pao. Eller vilken billig 0/5W-40 a3/b4 som helst.

Kan lägga sig en hel del olja på motorskyddet också, läckage når inte marken direkt.
av PGV70
KalleJ skrev: lör 26 aug 2023, 17:53 Med kall motor så är det väl det inom ramen.
Kolla över PCV/Oljefällan.
Jag hade kört någon motorrengöring och bytt till 40 olja.
Typ Mobil 1 0W40 FS med pao. Eller vilken billig 0/5W-40 a3/b4 som helst.

Kan lägga sig en hel del olja på motorskyddet också, läckage når inte marken direkt.
Insugspackningen byttes för ca 1000 mil sedan. Bör man byta den ändå om man har isär den? Misstänker att den måste bort för att komma åt pcv
av KalleJ
Nä tror jag inte räcker med luftfilterboxen och inloppsröret.
Går att mäta övertryck annars...

Hur ser serviceboken ut?

Hej, Inom 2 veckor så har 3 av 4 centrall&ar[…]

@Affan33 , Prydligt :) Men ja, det kan väl i[…]

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]

Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]