Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om du har kört länge med lossnade arm kan det vara kört ,men om armen har lossnat nyligen kan du prova att köpa ny arm ,kostar lite över en hundring ,och hoppas att oljeläckas minskar till acceptabel nivå. På längre sikt kan du vara tvungen att modifiera armen ,det har jag gjort. Byte av virvelspjället är omfattande operation ,ungefär hela överdelen av motor måste demonteras.
Hej!
Är nog som tidigare skrivits: Virvelspjällaxeln som läcker.
Jag vill påstå att de flesta D 5:or som inte bytt virvelspjäll fuktar i axeln till spjället.
Om du kan stå ut med att spraya på lite avfettning och skölja av med varmt vatten någon gång ibland så skulle jag reparera fästet till spjällarmen.
Volvo modifierade spjället under resans gång. Jag har det nyare spjället på mina två 08:or= Samma skräp som tidigare. Kulan i virvelspjällaxeln är gjuten i plast och slits så att det inte hjälper att byta arm. Kulan skulle naturligtvis vara gjord i metall så att bara kulskålen i armen blev sliten.
På en av mina bilar är kulan utbytt till en av metall. Hela operationen kostade runt en hundring för tre år sedan och håller än idag. Kulan köper du på Biltema och armen på Volvo.
Jag har visat hur man gör i en tråd för någon tid sedan. Jag har tyvär inte data mognad för att bifoga länk. Du får leta eller om någon på detta eminenta forum kan bifoga länken.
Fråga gärna om du är tveksam.
Lycka till!
Sam
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]