Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Löst.
Byte av bränsletank och kontaktstycke, och det var kontaktstycket som var brännt.

Hände en intressant sak idag.
Åkte till jobbet som vanligt (27km) ca 300m från jobbet tvärdör motorn, trycker ner kopplingen och prövar starta bilen när jag rullar, startmotorn bara gnuggar - startar ej. Ok, har bra fart så jag grejar chikanen innan parkeringen, som jag har precis med fart för att komma till. Enda som var annorlunda var att jag tankade full tank innan jag åkte. (Bor nära macken)

Då kommer en varning om att serva dtsc upp.
Svär lite, tar ut nyckel, pekar finger åt bilen och går in på jobbet, får min morgonkaffe.

På lunchen tar jag med mig 2 fd mekaniker ut till bilen, och startar den utan problem, och utan några varningar. Dom tar varsin provrunda allt är bra 2 tummar upp.

Nu har jag precis kommit hem från jobbet utan problem mm. Dvs som vanligt.

Nu har ju dock mitt förtroende för bilen minskat drastiskt, har detta hänt någon annan? Varför? Hur? Bör jag vara orolig? Eller tänkte bilen bara; fredag tycker du är skönt, här får du nåt o tänka på :P

Bilen: xc70 d3 2011, fullservad och relativt nybesiktigad.
Senast redigerad av 2 MrZ83, redigerad totalt 0 gång.
av MrZ83
Och idag hände det igen. ..
Hann rulla ut några meter från parkeringen så tvärdog motorn. Hade kört några kortare ärenden>7km

Skulle köra från affären då dog motorn igen. Provade starta, bara gnugga startmotor. Fjorde 3 försök med samma resultat, sen väntade jag några minuter och reflekterade över livet. Provade starta, startade direkt, inga varningslampor eller liknande som lyser.

Men förtroendet för bilen nådde en ny bottennivå.
Ingen som varit med om liknande ? Nu drar jag bara saker ur arslet: DPF, kan det ha något med detta att göra?ERG? Nåt annat elände?
av MrZ83
Och nu startar inte bilen alls när jag skulle åka iväg. :devil: så om någon har det minsta tips så skulle jag bli glad.

Ska prova reserv ”nyckeln” kolla alla säkringar. Sen efter det så vet jag inte riktigt vad man kan göra. Släpa skiten till en verkstad och ge dom alla mina pengar typ?
TommyP86 skrev: ons 06 sep 2023, 17:37 ”Vanligt” fel vid startproblem är bränt kontaktstycke till bränslepumpen i tanken. Det sitter ovanpå tanken så för att kontrollera måste den ner. Förhållandevis enkelt med låg bränslenivå, väldigt tungt om det är mycket i.
3/4 tank… och det finns såklart ingen liten inspektionslucka under nåt säte eller bagagemattan gissar jag?

När ska soppapumpen börja gå, när nyckeln trycks i? Eller när man trycker på startknappen utan kopplingen i? Tänkte att man kanske kan lägga någon i bagaget eller under bilen för att lyssna om den startar.

Fundering: kan man se om bilen startar på startgas för att se om det är bränslerelaterat?
Tror felet är soppapumpen, eller kontakten till den.
Alla säkringar är hela, den startade idag, och jag hörde pumpen surra. Den hörde jag inte igår när den vägrade starta.
Har bett om kostnadsförslag från 3 olika verkstäder nu.
Kollade tube igår, och det verkar vara lite mek att byta pump/kontakt, inget man gör på parkeringen på gatan iallafall.

Blir lite sne på volvo att dom lyckas göra ett 15min jobb till ett halvdags projekt. Hade varit så enkelt med en liten lucka under baksätet :devil:
Troligtvis är det så ni säger, att det är bränslepumpen iallafall om du inte hörde att den gick. Fick byta på min 2010:a jag hade för några år sedan, kommer inte ihåg vad jag betalade då men det var inte gratis. Då var det kontaktstycket som var boven. Men volvo bytte hela armaturen.

@Micce1980, stämmer väl troligtvis. Vi &[…]

Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]

Hej, Inom 2 veckor så har 3 av 4 centrall&ar[…]