Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erpe83
perhall skrev:Är inte förklaringen att de skickar bilar till marknader som ger mest betalt? Och vår valuta är ju just nu i källaren. Minns när CHF steg ordentligt häromåret, helt plötsligt kortare leveranstid där o längre på andra håll för många märken
Jag har för dålig insyn men det är möjligt.

Det verkar ju finnas en väldig flexibilitet i leveranserna. Tillverkarna verkar kunna senarelägga leveranser helt utan konsekvenser till skillnad från många andra branscher. Om det då går att få mer betalt på andra marknader känns det ju som ett ekonomiskt klokt beslut, i synnerhet nu när det går att skylla på omvärdsläget för att inte tappa alltför mycket anseende.

Det som gör mig fundersam är att andra modeller och då framförallt elbilarna generellt sett har mycket kortare leveranstid. Det tyder ju på prioritering mellan modellerna också som flera varit inne på tidigare.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av bem
Det är väl villkoren i köpeavtalet eller Care By Volvo bilabonnemang som möjliggör att Volvo kan låta kunderna få vänta väldigt länge på leverans av kundbil, av olika anledningar. Vad jag sett har det väl varit som värst uppåt 18-19 månaders väntetid på t.ex V60. Numera är det väl EX90 som har längst leveranstid. Jag läste villkoren när jag bytte till V90 Recharge MY22 och det skulle bli en dyr historia att hoppa av. Det är väl främst om Volvo inte kan leverera bilen med de specifikationer man beställt det kan gå slingra sig ur kontraktet. När man beställer en ny bil hos Volvo gäller viss beräknad leveranstid (ofta numer mellan xx-yy månader). Drar det ut på tiden får man snällt vänta såvida man inte vill bryta kontraktet till den kostnad som går räkna ut enl. villkoren. Jag tyckte det var i längsta laget med 6 mån leveranstid på min V90 MY22 early (var 3 mån till att börja med). Det var ju främst datachipbristen i kombination med Coronapandemin som medförde längre leveranstider då. Idag har jag ingen aning om vad orsakerna är till de fortfarande ganska långa leveranstiderna på de flesta modellerna. Gissar det borde bli kortare leveranstider allteftersom Volvo fasar ut fler och fler icke elbilar och kommer med nya rena elbilar i deras ställe. EX30 har ju i alla fall inte jättelång leveranstid (f.n med sina 6-8 månader, fast EX90 har lång med 19-20 månader men det beror på lidar och dess mjukvara som de vill få bra ordning på innan de släpper ut bilar ur fabriken).
Bortsett från EX90 verkar f.n V60 Recharge ha längst leveranstid på 13-15mån. Sen kommer V90 Recharge 7-9 mån. Sen har resten ca. halvårs leveranstid (plus minus nån mån) utom XC90 Recharge och XC40 som bara har 3-4 mån leveranstid f.n. Tendensen tycks vara kombi har och får långa leveranstider, troligen för att folk numera inte föredrar kombi utan i stället SUV eller SUV-liknande bilar. Ett tu tre tänker jag det inte går beställa ny varken V60 Recharge eller V90 Recharge. Men jag hoppas de finns kvar ännu en tid, för jag gillar kombi.
Själv tycker jag väl det inte är så mycket orda när man vet om beräknad leveranstid även om den är lång när man beställer bilen. Dock tycker jag det är problematiskt om leveransen senare skjuts upp i månader. När det kan bli dubbelt så långa leveranstider mot vad som sagts när bilen beställdes börjar man nå en gräns som kan börja bli knepig att hantera som kund tycker jag. Jag har ju erfarenhet av den situationen. Allt sånt här har väl bidragit till att folk åker omkring i sina bilar längre och längre och genomsnittsåldern på en bil i Sverige innan den skrotas är idag hela 19 år ungefär. En nackdel blir väl inte så miljövänliga bilar när de börjar bli såpass gamla.
av TurboDanneV70
Verkar säkert vara så att det beror på land. Går man in på Volvo Cars Norge och ska bygga en V60 så är leveranstiden 9-10mån och på svenska sidan 13-15mån. Går säker kolla andra länder oxå föratt se leveranstider.
av CalleSpeed
Hej! Man börjar mistänka att Volvo inte vill sälja V60 R-C i Sverige. Beställde en 2022 okt/nov och den ska leverera vecka 25 2024 fick jag veta för några veckor sedan. Att forfarande skylla på halvleda brist är bara BS. Pratade en med säljaren som undrade om jag inte ville ha en XC40 singel motor RWD LR istället för i princip samma pengar. Kunde få den in Jul trodde säljaren. Avskyr SUV bilar av flera anledningar. En stor anledningen att jag valde Volvo V60 var för att nya Audi A4 med pluggin hybrid är försenad med flera år, om den ens kommer!
av erpe83
CalleSpeed skrev:Hej! Man börjar mistänka att Volvo inte vill sälja V60 R-C i Sverige. Beställde en 2022 okt/nov och den ska leverera vecka 25 2024 fick jag veta för några veckor sedan. Att forfarande skylla på halvleda brist är bara BS. Pratade en med säljaren som undrade om jag inte ville ha en XC40 singel motor RWD LR istället för i princip samma pengar. Kunde få den in Jul trodde säljaren. Avskyr SUV bilar av flera anledningar. En stor anledningen att jag valde Volvo V60 var för att nya Audi A4 med pluggin hybrid är försenad med flera år, om den ens kommer!
Samma känsla. Tycker de kan lägga ner modellen eller se till att ha vettig leveranstid. Det som stör mest är ju att de inte är ärliga med orsakerna och heller inte ger någon info till sina återförsäljare.

När jag beställde min september 22 hoppades jag på att de skulle få snurr på produktionen och att Q1 2024 var någon form av worst case. Det enda som hänt sen dess är att den försenats 3 veckor mot första preliminära leveranstiden...

av erpe83
Ciderkisen skrev:Hur lång tid tog det innan ni kunde se preliminär leverans?

Jag beställde min v60 1 juli i år. Verkar ju drygt detta.
Den dök upp någon gång i augusti så nästan ett år efter beställning. Säljaren sa att 6 mån innan leverans var vanligt nu och det stämde ju för mig.

• 1
  • 298
  • 299
  • 300
  • 301
  • 302
  • 315

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https:/[…]

@Micce1980 , Den har precis rullat 122xx mil s&ar[…]

Brandsläckare i V90?

Har en liten korg/back bak i bagaget med pås[…]