Många tror att 4WD är dubbelt så så bra som 2WD när det gäller att ta sig fram. Men ofta stämmer det inte alls.
Ett enkelt räkneexempel. Tänk att bilen står på snö/sand/lera tex. alla vet att det är oerhört svårt att putta en bil framåt på löst underlag. Står bilen på golvet i garaget kan man putta ned lätt med en hand, men står den i snö/sand/lera krävs oerhört mycket kraft.
Det kan tex. vara så att de två drivande däcken skjuter bilen framåt med 1000 N med sedan måste bilen även övervinna motståndet av de de hjul som inte driver tex 750 N i lös snö..... så det blir alltså 1000 - 750 = 250 N kraft framåt så bilen kommer klara sig att ta sig framåt men bara precis på gränsen.
Ok, men hur uppför sig en 4WD då i samma situation. jo både fram och bakaxel driver framåt med 1000 N var och inget hjulpar bromsar i den djupa snön. Så total kraft framåt blir 1000+1000 = 2000 N
Så detta fall blir 4WD 8 ggr så effektivt

. Det är därför jag kan stanna i en brant backe med djup snö i min 4WD bil och sedan accederar uppför backen som en raket. Men min 2WD kan inte ens ta sig upp.
Har man släp efter som så klart inte driver utan bara bromsar i det lösa underlaget är skillnaden fullständigt monumental efterom 2 av 3 axlar driver frammåt men med 2 wd är det bara 1 av 3 . Mak kommer uppför backar med svintungt släp bakom som 2WD inte ens tar sig uppför utan släp
Så att 4WD är dubbelt så effektivt gäller bara på hårt underlag där bilen rullar lätt, Är underlaget jobbigt kan 4WD vara upp till 10 ggr så effketivt..

Kan inte se att det är skillnad på Bensin/Diesel/El-drift om den är vettigt konstruerad.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.