Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
Köpte dessa oktober -20. Den ena la av för någon månad sen och den andra idag, alltså mindre än tre år och kanske 5-6000 mil till/från jobb-körning. Är det normalt?
XENON.jpg
XENON.jpg (98.81 KiB) Visad 1200 gånger
Användarvisningsbild
av Jallemet
Det verkar klent, hur länge gick originalen?

Jag har inte bytt på min 12:a, inköpt 2017 så sex år och 16000 mil ingen tendens till färgskiftningar. Killgissar att det är helt orört.

Användarvisningsbild
av Erik Å
Och specificerad livslängd brukar avse den tidpunkt då lampan tappat 50% av ljusflödet, inte då den slocknar helt.
av vjohnj
Enlig Osram

If we plot the service lives of the individual bulbs on special logarithmic graph paper, the graph produced is called a "Weibull distribution curve." In a stable production process, we obtain a straight line for the service life on which we can read off various life values. For example, Osram's automotive production purpose, Osram specifies a B3 value, which indicates the time at which 3% of the tested bulbs have failed. (As we mentioned above) OSRAM also specifies the Tc value (characteristic Weibull value), which indicates the time at which 63.2% of the bulbs have failed.
Användarvisningsbild
av Cotag
Jallemet skrev:ic graph paper, the graph produced is called a "Weibull distribution curve." In a stable production process, we obtain a straight line for the service life on which we can read off various life values. For example, Osram's automotive production purpose, Osram specifies a B3 value, which indicates the time at
Jag köpte bilen 2018, gissar att det var originallampor i då.
Tyckte dom lyste lite dåligt o satte i dessa på kvittot 2020, upplevde egentligen ingen förbättring men det är ju en annan sak.
Satt i den gamla lampan igen när förra la av, kommer göra samma på den andra ikväll.

Att båda lagt av med några månaders mellanrum tyder ju på att detta är den faktiska livslängden, inte något måndagsexemplar alltså.
Senast redigerad av 1 Cotag, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Cotag
Alla tänkta uträkningar mil/timmar visar att det brukar hålla betydligt mycket längre än såhär.

Att båda lagt av med några månaders mellanrum tyder ju på att detta är den faktiska livslängden, inte något måndagsexemplar alltså.
av kievY
Jag funderar att byta på min bil, har gått 9000 mil och är förmodligen original men jag tycker att ljuset är dåligt. Då är ljusbilden rätt vid besiktningar så de är nog inte för lågt ställda. Funderar att byta men har sett att folk rekommenderar Philips xtreme samt Osrams nya laser. 1400 för två philips eller 1800 för 2 osram på Lichtex. Har folk några åsikter om vilket märke?

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]